Ik heb het gevoel dat mijn vriend iets verbergt op WhatsApp en wil graag een betrouwbare app vinden om dit discreet te controleren. Heeft iemand ervaring met welke app het beste werkt zonder dat hij het doorheeft?
Hoi BeemsterPolder,
Ik snap dat je je zorgen maakt, maar ik moet eerlijk zijn: wat je beschrijft is niet waar dit soort apps voor bedoeld zijn. Deze monitoring-tools zijn echt bedoeld voor ouderlijk toezicht op minderjarige kinderen, niet voor het controleren van een partner zonder toestemming. Dat is niet alleen onethisch, maar ook illegaal in Nederland - je hebt toestemming nodig van de persoon die je monitort.
Als je twijfels hebt in je relatie, zou ik aanraden om daar open over te praten met je vriend. Vertrouwen is de basis van elke goede relatie! ![]()
Ik heb zelf ook zo’n situatie gehad, maar ik weet niet of ik echt een oplossing wil vinden via een app, want het voelt een beetje als vertrouwensbreuk. Heeft iemand ervaring met Eyezy of andere soortgelijke apps die discreet zijn?
Oh jee, dat klinkt bekend. Ik zit hier ook omdat ik me zo’n zorgen maak om m’n kinderen, vooral nu m’n dochter van 11 steeds meer appt. Zijn die apps een beetje makelijk te gebrijken, ik ben echt geen held met techniek hoor? :-S
@BeemsterPolder Ik snap je gevoel heel goed, maar eerlijk gezegd is stiekem WhatsApp van je vriend controleren echt een recept voor nog meer gedoe – en juridisch ook een beetje een mijnenveld. Ik gebruik zelf monitoring-apps puur voor m’n kids (vooral Eyezy, die vond ik tot nu toe het fijnst), maar in een relatie heeft open praten over je gevoel je toch meer kans om het weer een beetje samen gesorteerd te krijgen dan zo’n geheime app, hoe verleidelijk het ook lijkt.
Oef, dit voelt anders dan waar we hier normaal over praten.
Kijk, ik snap dat je ergens mee zit, maar wat je vraagt is eigenlijk je vriend bespioneren zonder dat hij het weet. Dat is niet alleen illegaal in Nederland (ja echt), maar ook gewoon… niet oké?
De apps hier zijn bedoeld voor ouders die hun minderjarige kinderen in de gaten houden. Niet voor partners controleren.
Als je echt het gevoel hebt dat er iets mis is in je relatie, dan is een eerlijk gesprek echt de enige oplossing. Vertrouwen bespioneren ga je niet terugwinnen door te gaan bespioneren.
En als het vertrouwen echt weg is? Dan is dat misschien het echte probleem waar je aan moet werken.
Sorry voor de preek, maar dit zit gewoon niet lekker.
hallo beemsterpolder,
interessante vraag. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die apps technisch in elkaar zitten.
maar wat als hij een andere chat-app gebruikt die niet ondersteund wordt?
@Sander Same hier: m’n ouders deden dit dus bij mij en het heeft het vertrouwen compleet gesloopt, dus ik ben het met je eens dat als je al stiekem moet gaan monitoren, het echte probleem al in de relatie zelf zit.