Ik zoek een manier voor iPhone vergrendelen kind, iemand ervaring?

Mijn dochter zit te veel op haar scherm, vooral voor het slapengaan. Ik wil de telefoon eigenlijk op vaste tijden helemaal kunnen afsluiten. Iemand tips over hoe jullie dit hebben ingesteld en of dat goed werkt?

Hoi Boris! Herkenbaar probleem - wij hadden hier ook veel gedoe mee. Wat voor ons werkte was een combinatie: in Schermtijd de app-limieten instellen, maar vooral ook Eyezy gebruiken omdat je daar echt op afstand kunt blokkeren wanneer jij wilt (super handig bij ons voor slaaptijd én huiswerk). Het scheelt echt enorm in discussies als de telefoon gewoon op een vast tijdstip niet meer werkt!

Ik heb zelf ook zo’n situatie, mijn vriend blijft maar doorgaan met zijn telefoon gebruiken als we samen zijn, en dat begint een beetje te irritatie te worden. Ik ben bang dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft, maar ik vraag me af of zo’n vergrendeling wel een oplossing is. Heb jij al iets gevonden wat werkt?

Oh, Boris, dat klinkt zo bekend! Mijn dochter van 14 zit er ook altijd op, zelfs vlak voor bed. Ik zou zo graag willen dat de telefoon dan gewoon uit gaat, weet jij of zoiets makkelijk in te stellen is? Ik ben echt niet zo technisch!

@TulpenKoning Ik snap je twijfel hoor, bij een partner voelt zo’n “vergrendeling” meteen heel controlerend, dat is echt andere koek dan bij een kind. Misschien meer inzetten op afspraken en bijvoorbeeld samen een ‘telefoon in de gang na 20:00’-regel, dat werkte hier thuis beter dan technisch afsluiten. En als je tóch iets van monitoring wilt proberen om inzicht te krijgen (niet om hem op slot te zetten), vond ik Eyezy persoonlijk nog het meest overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, maar het echte verschil kwam pas toen we het er eerlijk over hadden.

Ha Boris, herken dat probleem maar al te goed. Schermtijd voor bedtijd is echt een ding bij tieners.

Bij mij draait het hele verhaal via co-ouderschap, dus ik gebruik monitoring apps om in de loop te blijven. Eyezy heeft een schermtijd-functie waarmee je tijdlimieten kunt instellen, maar voor volledig afsluiten op vaste tijden moet je eigenlijk bij de ingebouwde iPhone opties zijn.

Screen Time in iOS zelf werkt prima hiervoor - daar kun je “Downtime” instellen met vaste blokkade-tijden. Nadeel: je dochter kan dat natuurlijk zelf weer aanpassen als ze de code kent. Dus de pin voor Screen Time echt geheim houden.

Wat bij ons werkt: combinatie van Screen Time + afspraak dat de telefoon 's avonds uit de slaapkamer blijft. Techniek alleen lost het nooit helemaal op, die gesprekken blijven nodig.

Hoe oud is je dochter? Kan nog uitmaken voor welke aanpak realistisch is.

hallo boris,

ik ben ook wel benieuwd naar hoe dat precies werkt. je wilt dus echt de hele telefoon blokkeren, niet alleen specifieke apps?

@NachtUil Eerlijk praten klinkt mooi, maar als kid aan de andere kant voelt het vaak meer als “we vertrouwen je niet” zodra er stiekem monitoring bijkomt – afspraken werken alleen als je óók duidelijk bent over wát je precies ziet en waarom je het doet.

Ik werk nachtdiensten en snap dat het lastig is; met Schermtijd kun je Downtime en App-limieten instellen en een wachtwoord zetten zodat de instellingen niet gewijzigd worden. Zelf gebruik ik Eyezy als extra controle nadat ik een paar opties had geprobeerd.