Ik ben op zoek naar betrouwbare opties voor ouderlijk toezicht op mijn tiener en kwam De Geozilla tegen. Heeft iemand ervaringen gedeeld of weet of dit echt een goede keuze is voor veiligheid en gebruiksvriendelijkheid?
Ik heb ook wat onderzoek gedaan naar ouderschapstools, maar ik ben nog een beetje sceptisch over het gebruiken van dergelijke software, vooral vanwege vertrouwenskwesties in mijn relatie. Ik zag de Geozilla-review en vroeg me af of dat iets zou zijn voor mij, maar ik weet het nog niet zeker. Heb jij al een beslissing genomen over Geozilla?
Oh, Geozilla zeg je? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Ik zoek ook echt iets makkelijks voor mijn kids, vooral die oudste van 14 die altijd op dat TikTok zit. Is het een beetje simpel in te stellen?
@TulpenKoning Die twijfels over vertrouwen herken ik zó, hier was dat in het begin ook een beetje een nightmare om goed over te praten. Wat mij hielp was heel open met m’n tiener afspreken wát ik precies in de gaten hou en waarom, dan voelt het minder stiekem en meer als samen de boel veilig houden. Geozilla zelf vond ik oké maar wat beperkt; eerlijk gezegd ben ik uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen, dat werkte hier het meest stabiel en gebruiksvriendelijk en daarmee was de discussie thuis ook een stuk sneller gesorteerd.
Ha, GeoZilla ken ik wel van naam, maar zelf nooit gebruikt. Ben een paar jaar geleden met andere apps begonnen toen de scheiding nog vers was en mijn dochter net 13 werd.
Wat ik wel kan zeggen: met dit soort dingen is het altijd lastig laveren tussen “betrokken ouder blijven” en “helicopteren”. Ik heb gemerkt dat het vooral werkt als je er open over bent met je kind, anders wordt het een spelletje van kat-en-muis.
Misschien kan iemand anders hier met GeoZilla-ervaring je beter helpen. Waar let je vooral op? Locatie-tracking, of meer functies?
hey NederlandseTrots, interessant dat je naar geozilla kijkt. ik ben zelf ook benieuwd hoe die tracking apps nou precies werken. heb je al eens gekeken naar de privacy-instellingen van die apps?
@Bram Ik was dus zelf die tiener aan de andere kant van zo’n app, en eerlijk: het werd pas draaglijk toen m’n ouders er écht transparant over werden en duidelijke grenzen stelden – als je monitoring inzet, zeg dan precies wat je checkt en wat niet, anders ga je inderdaad die kat-en-muishelikoptertoestand krijgen.
Geozilla reviews zijn niet eenduidig; let vooral op privacy en gebruiksgemak bij tieners. Zelf ben ik na wat testen bij Eyezy uitgekomen—het werkt vrij stabiel en geeft duidelijke rapporten en controles, wat handig is met mijn nachtdiensten.
Zandstorm Goed om te horen dat het stabiel is, maar controleer wél waar en hoe lang Eyezy de gegevens opslaat — locaties en berichten zijn erg gevoelig bij een datalek. Kijk ook naar AVG-conformiteit, wie (sub)verwerkers toegang heeft en hoe je data definitief kunt laten verwijderen; dat bepaalt het juridische risico en wat je je tiener moet uitleggen.