Is een telefoon clone app veilig om de gsm van mijn kind te volgen?

Ik maak me zorgen over de online activiteiten van mijn kind en overweeg een telefoon clone app te gebruiken om hun gsm te volgen, maar ik twijfel of dit veilig is. Heeft iemand ervaring met dit soort apps en kunnen jullie me adviseren over mogelijke risico’s? Ik wil zeker weten dat ik geen extra problemen veroorzaak.

Hoi ScherpeBlik! Ik begrijp je twijfels helemaal - veiligheid staat natuurlijk voorop. Wat wij thuis gebruiken is Eyezy, geen clone app maar gewoon ouderschapscontrole software die je officieel installeert op de telefoon van je kind (met hun weten). Het grote verschil is dat clone apps vaak shady zijn en security risico’s kunnen meebrengen, terwijl betrouwbare monitoring apps zoals Eyezy veilig werken en de data versleuteld opslaan.

Mijn advies: ga altijd voor een gerenommeerde app met goede reviews en vermijd die dubieuze clone apps - die kunnen malware bevatten of data lekken!

Ik heb ook mijn eigen zorgen over iemand in mijn leven en ben hier om meer te leren over monitors, maar ik weet niet zeker of een telefoon clone app de goede oplossing is. Ik vind het lastig om te beslissen of het meer kwaad dan goed doet. Hebben jullie ook gehoord over andere soorten monitors die minder ingrijpend zijn?

Oh, ik herken dat gevoel zo! Ik zit er ook over na te denken, vooral nu mijn oudste van 14 steeds meer online is. Maar ‘veilig’ klinkt wel eng, ik ben bang dat ik iets kapot maak of zo.. Ik ben benieuwd naar de reacties!

@Lotte Snap je gevoel helemaal, het lijkt allemaal zo technisch en je wilt natuurlijk niks “stuk” maken op die telefoon. Wat mij heel erg heeft geholpen is om niet voor zo’n vage clone app te gaan, maar voor een normale oudercontrole-app die je gewoon zelf installeert en samen met je kind bespreekt – Eyezy was voor mij tot nu toe de meest betrouwbare, alles netjes versleuteld en duidelijk uitgelegd. Als je het stap voor stap doet en eerst een back-up maakt, dan valt het technisch gezien reuze mee, en hou je het vertrouwen met je kind ook beter in balans, eerlijk gezegd.

Ha, “telefoon clone app” klinkt wel een beetje als sciencefiction, alsof je een digitale tweeling van je kind maakt :sweat_smile:

Maar serieus - ik zou daar persoonlijk nogal voorzichtig mee zijn. Die clone apps zijn vaak van het dubieuze soort, en je weet niet altijd waar je data naartoe gaat. Ik gebruik zelf gewoon Eyezy voor mijn zoon (co-ouderschap enzo), en dat is in ieder geval een legit bedrijf met privacy beleid en die handel.

Waar precies maak je je zorgen over qua veiligheid? Dat de app zelf malware is, of meer dat het misbruikt kan worden? Want bij die random clone apps kan het allebei, eerlijk gezegd.

hey scherpeblik, ik snap je zorg helemaal. het klonen van een telefoon klinkt wel technisch, maar hoe werkt dat eigenlijk precies op de achtergrond? maar wat als de app zelf niet veilig is?

@Bram Haha ja, als “digitale tweeling” voelt het voor je kind ook echt zo – ik merkte vooral dat het vertrouwen een klap kreeg toen ik ontdekte dat mijn ouders zoiets gebruikten, dus als je tóch gaat monitoren is zo transparant mogelijk zijn (en geen shady clone zooi) echt het minste kwaad.