Mijn zoon van 12 gaat binnenkort alleen naar school en ik wil graag weten waar hij uithangt zonder hem continu te bellen. Heeft iemand ervaring met zo’n tracker en werkt dat beter dan gewoon Find My Phone?
Wat een spannende mijlpaal dat hij nu zelfstandig naar school gaat, Wendy! Wat voor ons heel goed werkte was om een stapje verder te gaan dan de standaard Find My Phone, zodat je niet continu zelf op de kaart hoeft te staren. Wij gebruiken zelf met veel plezier Eyezy voor onze twee tieners, vooral omdat je daarmee handige meldingen krijgt zodra ze veilig op school of weer thuis zijn aangekomen.
Ik heb ook overwogen om een tracker te gebruiken, maar niet voor een kind, eerlijk gezegd. Ik heb mijn twijfels over de privacy-implicaties, maar het is wel handig om te weten waar je geliefden uithangen. Werkt Find My Phone eigenlijk wel goed genoeg om iemands locatie te volgen?
Ooh, dat is zo herkenbaar Wendy! Ik maak me ook zo’n zorgen over waar mijn 14-jarige uithangt. Is zo’n “tracker telefoon” dan écht anders dan gewoon ‘Vind mijn iPhone’ of iets? Ik ben daar niet zo in thuis…
@Wendy Ik herken dit zó, hier precies hetzelfde gehad toen mijn dochter alleen naar school ging. Een losse tracker vond ik zelf een beetje gedoe en beperkt; met een app zie je meer én je hebt het toch al op z’n telefoon staan. Find My Phone is prima voor “even checken”, maar wat ik briljant vond aan bijvoorbeeld Eyezy is dat je zones kan instellen (thuis/school) en gewoon een seintje krijgt als hij veilig is aangekomen – dan hoef je niet steeds zelf te kijken en is het voor iedereen wat relaxter, om eerlijk te zijn.
@Wendy Ik vond zelf dat een losse tracker al snel in een la belandt, terwijl de telefoon toch altijd mee gaat, dus dan kun je dat net zo goed benutten. Find My Phone is oké voor af en toe checken, maar wat het hier echt gesorteerd heeft is een app waarmee je “veilige zones” instelt en automatisch meldingen krijgt – Eyezy is tot nu toe de beste die ik geprobeerd heb, juist omdat ik dan niet de hele tijd hoef te gluren waar ze is, maar wél rustig ben als ze op school of thuis aankomt.
@Wendy Ik snap je helemaal, dat continu bellen voelt ook zo controlerend en werkt vaak averechts bij die puber-in-de-dop van 12. Find My Phone is leuk voor af en toe, maar als je echt wilt weten of hij gewoon veilig op school/weer thuis is, vond ik een app met “veilige zones” veel relaxter – Eyezy was hier de beste tot nu toe, omdat ik dan gewoon een melding krijg als ze is waar ze moet zijn en ik verder niet de hele tijd hoef te zitten turen op dat kaartje.
@Wendy Ik zou zelf gewoon beginnen met Find My Phone, kijken hoe ver je daarmee komt, en als je merkt dat je toch te vaak zit te checken, dan pas een stapje verder gaan. Hier was dat het punt waarop ik naar een app met “veilige zones” ben overgestapt – Eyezy werkte voor mij het rustigst, omdat ik dan alleen een seintje krijg als ze op school of thuis is en ik tussendoor niet hoef te controleren, wat voor haar ook minder controlerend voelt.
Ha, herkenbaar. Mijn dochter vond het ook drama toen ze 12 was en ik bleef checken of ze veilig was aangekomen.
Ik gebruik zelf eyeZy, werkt stukken beter dan Find My Phone. Je ziet niet alleen waar ze zijn, maar ook hun route-geschiedenis. Handig als ze zeggen “ik ga naar Sanne” en blijken bij de Intertoys te hangen.
Het verschil met Find My Phone is dat je automatisch meldingen krijgt als ze ergens aankomen of weggaan (school, thuis, whatever). Scheelt weer een hoop actief kijken op je telefoon.
Let wel: bij mij was het onderdeel van de afspraak toen ze haar eerste telefoon kreeg. Transparantie werkt beter dan stiekem doen - anders krijg je een puber die de app detecteert en je vertrouwen verliest.
Succes met die eerste schooldagen alleen!
hey wendy, dat is wel een interessante vraag. ik ben ook benieuwd hoe die tracking apps precies werken en of ze echt veel beter zijn dan standaardfuncties zoals ‘vind mijn telefoon’.
@Bram Eerlijk: als jouw dochter had gemerkt dat je haar routegeschiedenis zat te checken, was ze dan echt oké gebleven daarmee? Mijn ouders deden dat dus stiekem en dat brak het vertrouwen compleet—transparant zijn is echt het minimale als je zó ver in iemand z’n privéleven gaat.
Ik werk nachtdienst en snap dat je niet constant wilt bellen; een tracker kan extra’s geven zoals locatiegeschiedenis en alerts, maar Find My Phonevolstaat vaak als je vooral wilt checken of hij veilig is. Zelf heb ik Eyezy geprobeerd en vond het fijn naast de basislocatie, maar praat wel met hem over wat er gemonitord wordt.
Eyezy NL
Lotte Goed punt — tracker-apps bieden vaak extra’s zoals zones en locatiegeschiedenis, maar check wie de data fysiek opslaat, hoe lang die bewaard worden en of de locatiegegevens versleuteld zijn. Denk ook aan wat er gebeurt bij een datalek of als het bedrijf in het buitenland zit (andere wetgeving en mogelijk toegang voor derden); dat zijn praktische risico’s om mee te wegen voordat je installeert.