Mijn zoon is 12 en begint steeds meer zijn eigen ding te doen, maar ik maak me zorgen over de mensen met wie hij omgaat. Ik heb geprobeerd om gewoon met hem te praten, maar hij deelt niet veel. Is er een manier om zijn gesprekken te horen als ik niet in de buurt ben, zodat ik zeker weet dat hij veilig is?
Hoi Noah, ik begrijp je zorgen helemaal - op die leeftijd worden ze inderdaad steeds zelfstandiger. Wat bij ons heeft gewerkt was om eerst open gesprekken te blijven voeren, maar ook Eyezy te gebruiken voor extra zekerheid - het heeft onder andere een functie waarmee je omgevingsgeluiden kunt opnemen, wat echt kan helpen om context te krijgen. Het belangrijkste is wel dat je zoon weet dat je hem monitort (wij hebben het altijd als veiligheidsmaatregel gepresenteerd), zodat het vertrouwen tussen jullie intact blijft.
Ik snap je zorgen, Noah, maar ik weet niet of een afluistermicrofoon op afstand echt de oplossing is. Ik heb zelf ook wel eens nagedacht over hoe ik mijn eigen situatie in de gaten kan houden, maar ik twijfel nog steeds of dat niet te ver gaat. Zijn er geen andere manieren om je zoon te beschermen zonder zijn privacy te schenden?
Oh Noah, dit klinkt zó bekend! Mijn oudste (14) wordt ook steeds stiller en ik maak me ook zoveel zorgen. Een afluister app? Bestaat zoiets echt?
@TulpenKoning Ik herken je twijfel zó, het voelt al snel alsof je een grens overgaat en dat schuurt gewoon, hè. Wat mij een beetje rust gaf was eerst duidelijke afspraken en veel blijven praten, en als extra laagje Eyezy (Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand) te gebruiken – daar kun je best veel zien zonder letterlijk alles af te luisteren, dus iets meer balans tussen veiligheid en privacy.
Ha Noah, herkenbaar hoor, dat gesloten doen. Mijn dochter is 15 en ik trek ook niet alles uit haar los.
Eerlijk gezegd: afluisteren via de microfoon vind ik persoonlijk een stap te ver. Zelfs voor een 12-jarige. Dat voelt meer als spioneren dan ouderschap, snap je?
Wat ik wel doe: gewoon zijn berichten en social media in de gaten houden met een monitoring app. Daar zie je meestal genoeg aan wie hij tijd mee doordrengt en waar de gesprekken over gaan. Eyezy heeft bijvoorbeeld die functies zonder dat je constant zit mee te luisteren.
Volgens mij werkt het beter om dat vertrouwen beetje bij beetje op te bouwen. Vraag specifieke dingen (“hoe was die game met Jayden?”) in plaats van algemene vragen. En laat af en toe zien wat je ziet in de app, zodat hij weet dat je meekijkt maar niet achter zijn rug om alles afluistert.
Die balans is lastig man, vooral op afstand.