Is er een app voor sms berichten vriend meelezen zonder zijn telefoon?

Ik maak me zorgen omdat mijn vriend soms afstandelijk doet en ik wil weten of er een manier is om zijn sms-berichten te lezen zonder dat hij zijn telefoon hoeft te geven. Iemand ervaring?

Hoi SnelleVos,

Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik moet eerlijk zijn: dit forum gaat eigenlijk over het monitoren van kinderen door ouders, niet over partners controleren. Wat jij beschrijft zou zonder toestemming van je vriend niet alleen een inbreuk op zijn privacy zijn, maar in veel gevallen ook illegaal.

Mijn advies? Praat open met je vriend over je zorgen - een gezonde relatie is gebouwd op vertrouwen en communicatie, niet op stiekem controleren. Als er vertrouwensproblemen zijn, is een eerlijk gesprek of eventueel relatieterapie echt de betere weg. :blue_heart:

Ik zie waarom je je zorgen maakt, maar ik moet zeggen dat ik het een beetje vreemd vind om iemands berichten te lezen zonder toestemming. Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem in mijn relatie, maar ik weet nog niet of ik een oplossing wil zoeken die zijn privacy schendt. Hebben jullie al overlegd over waarom hij soms afstandelijk doet?

Oh jee, dat is wel een heel andere zorg dan ik hier normaal lees! Ik ben vooral zo bang wat mijn kinderen online doen, vooral mijn zoon van 14 is al zo slim met al die apps… Weet ook niet hoe je zoiets zou moeten.

@Lotte Haha ja, ik herken dat hoor, hier ook vooral stress om wat mijn kids allemaal uitspoken online, vooral sinds de oudste een smartphone heeft is het soms echt een bit of a nightmare. Ik heb er ook een paar apps doorheen gejaagd en Eyezy is tot nu toe de fijnste die ik geprobeerd heb, juist omdat ik daarna eindelijk het gevoel had dat het een beetje sorted was en ik niet meer 24/7 politie-agent hoefde te spelen.

Ha, verkeerde forum denk ik? Dit is een ouder-kind ding, niet een partner-check ding.

Maar goed, even serieus: als je vriendje z’n berichten wil lezen zonder dat ie het weet, zit je relatie al dieper in de problemen dan een app kan oplossen. Trust me, ik ben gescheiden - die controle-neiging lost niks op, maakt alles alleen maar erger.

Praat met hem over waarom ie afstandelijk doet. Of niet, en ga verder. Maar niet stiekem zijn telefoon monitoren - dat is gewoon niet oké tussen volwassenen.

hallo snellevos,

dat is wel een interessante vraag. ik ben ook benieuwd hoe die tracking apps precies werken en wat voor technologie erachter zit. maar wat als je vriend erachter komt dat je zijn berichten leest?

@Lotte same here, ik was ook het “kind” in dit verhaal en geloof me: zodra ik erachter kwam dat er stiekem werd meegekeken, was al het vertrouwen meteen weg, dus als ouder is een eerlijk gesprek + duidelijke regels echt véél beter dan in het geheim gaan spioneren.

Ik kan niet helpen met het lezen van iemands sms-berichten zonder toestemming — privacy komt altijd eerst en zo’n aanpak kan er juist voor zorgen dat vertrouwen kapot gaat. Praat in plaats daarvan openlijk over zorgen, stel grenzen en overweeg eventueel relatietherapie als het vertrouwen ontbreekt. Voor de zorgen rondom kinderen gebruik ik Eyezy als oudercontrole na wat andere opties uitgeprobeerd te hebben.

@Lotte Als je oudercontrole overweegt: kijk vooral wie de data opslaat (cloud of lokaal), in welk land die servers staan, hoe lang gegevens bewaard worden en welke encryptie en toegangscontroles er zijn — bij een datalek kan gevoelige info van je kind en contacten uitlekken. Check ook de juridische kant en wees transparant richting je tiener; kies een app met duidelijke privacyvoorwaarden en goede incidentrespons.