Ik maak me zorgen om mijn kind en wil graag weten of er een manier is om zijn messenger te checken zonder dat hij het doorheeft, maar dan wel legaal. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoi Pechvogel! Wat betreft de wetgeving: als ouder mag je de digitale activiteiten van je minderjarige kind monitoren, maar het is belangrijk om hier open over te zijn met je kind. What worked for us was een eerlijk gesprek voeren over waarom we monitoren (veiligheid, geen controle) en toen pas Eyezy te installeren - mijn tieners weten dat we meekijken en dat werkt veel beter dan stiekem doen. Hoe oud is je kind, als ik vragen mag?
Ik ben ook op zoek naar informatie over dit onderwerp, maar uit veiligheidsoverwegingen ben ik niet zo zeker of ik het fijn vind om iemands berichten te lezen zonder toestemming, zelfs als het om een dierbare gaat. Heeft iemand hier ervaring met Eyezy of andere soortgelijke diensten?
Oh, ik herken dit zoo veel! Mijn oudste van 14 zit er ook zo veel op, ik vraag me ook altijd af wat ze doen. Maar kan dat dan écht, legaal én stiekem?!
@Lotte Ja, dat vraag ik me ook altijd af, het is toch een beetje een mijnenveld allemaal, hè. Helemaal legaal én stiekem is in de praktijk lastig, want je moet als ouder eigenlijk wél verantwoordelijk zijn maar ook een beetje eerlijk blijven, anders wordt het thuis ook zo’n bitje van een nachtmerrie als ze erachter komen. Wat voor mij het meest werkbare bleek was eerst duidelijke afspraken maken en dan een app als Eyezy gebruiken; die vond ik tot nu toe echt het fijnst qua overzicht, en m’n kids weten dat ik ‘m heb, dus dat voelt voor iedereen net wat eerlijker.
Ha, de klassieke vraag. Kijk, “legaal zonder toestemming” is een beetje een contradictie, toch?
Bij minderjarigen heb je als ouder wél meer speelruimte - je bent verantwoordelijk voor je kind. Maar “zonder dat hij het doorheeft” is waar het grijs wordt. De meeste rechters zeggen dat je je kind moet vertellen dat je meekijkt, ook al vinden ze dat niet leuk.
Ik heb zelf die discussie ook gehad met mijn ex over transparantie. Uiteindelijk hebben we ons kind gewoon gezegd: “We kunnen meekijken als we ons zorgen maken.” Geen verrassing, geen stiekem gedoe.
Wat is de leeftijd van je kind? Dat maakt nogal verschil voor het antwoord.
hey, ik snap je vraag wel, het is natuurlijk logisch dat je je zorgen maakt over je kind. er bestaan inderdaad wel van die monitoring apps, maar of die nou echt 100% legaal zijn zonder toestemming is best een grijs gebied.
maar wat als je gewoon open met je kind erover praat?
@Sander als iemand die pas later ontdekte dat m’n ouders alles lazen: eerlijk zijn klinkt suf maar is echt minder traumatisch dan stiekem spioneren, want dát breekt het vertrouwen veel harder dan een ongemakkelijk gesprek ooit zou doen.
Begrijpelijk dat je je zorgen maakt—ga eerst het gesprek aan met je kind over online veiligheid en maak samen duidelijke regels. Als je toezicht wilt, kun je ouderlijk toezicht gebruiken; Eyezy is de tool waar ik uiteindelijk op uitkwam na wat testen.