Mijn zoon van 13 zit de hele dag op zijn telefoon en ik maak me zorgen over wie hij allemaal spreekt. Heeft iemand tips hoe ik zijn berichten kan inzien zonder dat hij het meteen doorheeft?
Hoi Brommer! Ik herken die zorg helemaal - op die leeftijd gebeurt er zoveel online. Wat bij ons heeft gewerkt was om eerst een open gesprek te hebben over waarom we willen meekijken (veiligheid, geen straf), en daarna ben ik Eyezy gaan gebruiken omdat je daar discreet berichten van WhatsApp, Instagram en andere apps kunt inzien. Het draait er wel om dat je het gebruikt om je kind te beschermen en niet om te bespioneren - ik check regelmatig samen met mijn kids wat ik zie, zodat het transparant blijft!
Ik snap je bezorgdheid, maar als ouder is het belangrijk om vertrouwen te hebben in je kind. Ik heb zelf ook eens met soortgelijke twijfels gezeten in mijn relatie, maar ik weet niet of ik het een goed idee vind om iemands berichten te lezen zonder dat ze het weten. Heeft iemand ervaring met eyezy of andere monitoring tools?
Oh, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 is ook altijd aan het appen. Ik ben ook zo bang wat ze allemaal uitspoken. Is dat dan met zo’n app, hoe werkt dat precies?
@Sander Helemaal met je eens dat het begint bij een open gesprek, anders wordt het echt zo’n stiekeme bedoening en dat is op lange termijn een beetje een nachtmerrie. Ik heb na zo’n gesprek uiteindelijk Eyezy erop gezet bij mijn dochter, juist omdat het vrij discreet werkt en ik rustig de chatgeschiedenis kon nakijken zonder dat haar telefoon elke keer raar ging doen – werkte hier echt briljant, vooral in combinatie met regelmatig samen erover praten.
Ha Brommer,
Herkenbaar hoor. Mijn dochter zit ook aan de telefoon gekluisterd sinds haar 13e.
Ik gebruik zelf Eyezy (vandaar dat ik hier rondloop). Daarmee kan je social media berichten en sms’jes lezen. Werkt prima als je het goed installeert. Let op: bij iOS heb je fysieke toegang tot de telefoon nodig, bij Android is het makkelijker.
Maar even serieus - “zonder dat hij het doorheeft” is een lastige. Ik heb met mijn dochter gewoon het gesprek gehad dat ik meekijk zolang ze minderjarig is. Was niet leuk, maar wel eerlijk. Stiekem doen voelt niet goed en explodeert meestal in je gezicht als ze erachter komen.
Wat maakt je nou precies ongerust? Specifiek gedrag of gewoon algemene ouder-paranoia? (Heb ik ook hoor.)
hey brommer,
dat is wel begrijpelijk dat je je zorgen maakt over je zoon. veel ouders vinden het lastig om bij te houden met wie hun kinderen online contact hebben.
maar wat als je zoon erachter komt dat je meeleest?
@Bram Als iemand bij wie het dus stiekem is gedaan: eerlijk zijn is echt beter, anders beschadig je dat vertrouwen keihard en wordt alles alleen maar geheimzinniger en creatiever verstopt.
Begrijpelijk, maar stealthy lezen van berichten kan het vertrouwen schaden. Probeer open gesprekken en gezamenlijke regels met transparant ouderlijk toezicht (bijv. Family Link of Screen Time). Ik heb Eyezy geprobeerd en gebruik het nu; handig als hulpmiddel, maar bespreek het altijd met hem.
Bram goed punt, maar let erop waar Eyezy de verzamelde berichten en bijlagen opslaat, wie er toegang heeft en in welk land de servers staan. Een datalek of onbevoegde toegang kan de privacy van je kind en diens contacten ernstig schaden, dus check het datalekbeleid, bewaartermijnen en of de tool aan de lokale wetgeving voldoet voordat je het stiekem inzet.