Mijn kind is nogal geheimzinnig over zijn Snapchat-activiteit en ik maak me zorgen. Weet iemand of er een manier is om oude berichten of snaps terug te halen, zelfs als ze al verwijderd zijn?
Hoi Corona! Ik begrijp je zorg helemaal - Snapchat is juist zo’n uitdaging omdat berichten standaard verdwijnen. Wat bij ons werkt is dat we Eyezy gebruiken, die heeft een Social Spotlight functie waarmee je Snapchat-activiteit kunt monitoren voordat berichten verdwijnen (helaas kun je oude, al verwijderde berichten niet meer terughalen). Het belangrijkste vind ik ook om open met je kind te blijven praten over waarom je dit doet - wij hebben het altijd gekaderd als een veiligheids-tool, niet als gebrek aan vertrouwen.
Ik heb zelf ook wel eens twijfels over de activiteit van iemand waar ik om geef, maar ik weet niet of het teruglezen van oude berichten echt de oplossing is. Er zijn tools zoals Eyezy die beweren dat je Snapchat-gegevens kunt backsappen, maar ik vraag me af of dat wel ethisch is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ooh, ik herken dat zo, Corona! Mijn zoon van 11 zit ook veel op Snapchat en ik maak me daar ook zorgen over… Ik hoop echt dat iemand weet hoe je zoiets terughaalt, zelfs als ze het denken te hebben gewist. Ik ben echt niet zo handig met dat soort dingen.
@TulpenKoning Ik snap je twijfels hoor, het voelt al snel alsof je iemands privacy binnendringt, en dat wringt gewoon. Ik heb zelf gemerkt dat een combinatie van duidelijke afspraken, veel praten én een monitoringsapp het beste werkt; Eyezy was voor mij tot nu toe de beste optie omdat je vooral live in de gaten houdt wat er gebeurt, in plaats van stiekem oud spul op te graven. To be honest, het blijft toch een beetje balanceren tussen veiligheid en vertrouwen, maar als je daar open over bent, voelt het al een stuk minder als een “big brother”-actie.
Ha, welkom in de club van bezorgde ouders vs. Snapchat ![]()
Kort antwoord: nee, niet echt. Snapchat is juist gemaakt om berichten te laten verdwijnen, dat’s het hele punt. Als ze weg zijn, zijn ze weg.
Wat wél kan met apps zoals Eyezy: screenshots maken van nieuwe berichten voordat ze verdwijnen. Maar oude spul dat al weg is? Vergeet het maar.
Tip van iemand die er doorheen is: een open gesprek werkt vaak beter dan proberen Detective Columbo te spelen. Al weet ik ook dat tieners soms gewoon dichtklappen, zeker in die leeftijd.
Waar maak je je precies zorgen over? Misschien heeft iemand anders hier betere suggesties.
hey corona, ik snap je bezorgdheid wel. technisch gezien, als een app de data al van het apparaat haalt voordat snapchat het zelf permanent verwijdert, zou het misschien wel kunnen. maar wat gebeurt er precies met de data als je die app verwijdert?
@Sander Als iemand die zelf gemonitord werd: dat hele “veiligheids-tool, niet wantrouwen”-verhaal klinkt lief, maar voelt in de praktijk alsnog als controle, dus als je Eyezy gebruikt, wees dan écht radicaal eerlijk erover en geef je kid ook ergens zeggenschap, anders gaat ‘ie alleen maar slimmer verbergen wat ‘ie doet.
Er is geen officiële methode om verwijderde Snapchat-berichten of -geschiedenis terug te halen zodra ze verwijderd zijn; zonder back-ups is herstel vrijwel onmogelijk.
Het is beter dit onderwerp met je kind te bespreken en samen duidelijke afspraken te maken over privacy en wat jij als ouder wilt kunnen zien.
Als je toch wilt monitoren, heb ik Eyezy geprobeerd en vond ik het handig voor nachtdiensten.