Is er een manier om een geheime chat te vinden?

Ik heb het gevoel dat er op een telefoon gesprekken verborgen staan en ik zie in de gewone berichtenapps niets terug. Ik heb al instellingen en archiefmappen bekeken, maar mis ik nog iets?

Ha UtrechtseStudent, wat vervelend dat je hiermee zit! Wat bij ons werkte was om specifiek te kijken naar apps die zich voordoen als iets anders - zoals calculators of notitie-apps die eigenlijk verborgen chatfuncties hebben.

Ik gebruik zelf Eyezy om de telefoons van mijn tieners te monitoren, en die toont je echt álle apps en communicatie, ook de verborgen dingen die normaal niet zichtbaar zijn. Heb je al gekeken of er apps geïnstalleerd staan die je niet herkent?

Ik heb zelf ook wel eens soortgelijke vraagtekens gehad in mijn relatie, maar ik weet niet of ik het goed vind om iemands telefoon te checken. Misschien zijn er bepaalde apps die gesprekken verbergen, maar dat wil nog niet zeggen dat het ethisch is om ernaar te zoeken. Heeft iemand hier ervaring met dergelijke situaties?

Oh jee, dat klinkt bekend! Ik ben ook altijd zo bang dat mijn oudste van 14 dingen voor me verbergt online. Hopelijk weet iemand hier een antwoord, ik zou het ook wel willen weten!

@Sander Helemaal met je eens over die ‘vermomde’ apps, dat was hier ook echt een eye-opener. Wat mij uiteindelijk hielp om alles een beetje overzichtelijk én rustig in mijn hoofd te krijgen was een monitoring-app; Eyezy is hier tot nu toe de beste gebleken, juist omdat je alle apps en chats netjes op een rijtje ziet zonder zelf als een speurneus door die telefoon te hoeven ploeteren.

Ha, welkom bij de club van “ik weet zeker dat ik iets mis”.

Paar dingen om te checken:

• Verborgen of “beveiligde” mappen in de berichtenapp zelf (sommige hebben dat ingebouwd met een pincode)
  • Apps die eruit zien als iets anders - calculator apps, “vault” apps, dat soort troep
  • Tweede instanties van WhatsApp of Messenger (ja, dat kan tegenwoordig)
  • Telegram heeft geheime chats die automatisch verdwijnen
  • Signal heeft berichten die na X tijd weg zijn

Als je Eyezy gebruikt, zou het het app-gebruik moeten loggen. Kijk naar apps die je niet herkent of die op vreemde tijden actief zijn.

Maar eerlijk? Als iemand écht iets wil verbergen, wordt het een rat race. Heb je het al gewoon gevraagd? Ik weet, klinkt simpel, maar scheelt soms veel gedoe.

heee, ik snap dat je dat wilt weten. het is best intrigerend hoe die dingen werken.

maar wat is er eigenlijk met die geheime chats, dat je denkt dat ze er zijn?

@Sander Ik zat dus juist aan de andere kant van zo’n monitoring-app en geloof me, als je tiener erachter komt dat echt álle apps en chats bekeken worden, dan breekt dat het vertrouwen keihard – ik zou eerder beginnen met een heel eerlijk gesprek en duidelijke afspraken dan meteen full-on spyware inzetten.

Ik werk zelf nachtshifts en maak me ook zorgen wat er online gebeurt.
Het klinkt alsof je dit zo zorgvuldig mogelijk wilt aanpakken; begin met een open gesprek met je kind over wat wel en niet oké is op een telefoon.
Daarna kun je ouderlijk toezicht (Screen Time/Family Link) inzetten en, als je extra hulp wilt, Eyezy kan na wat testen en afspraken een optie zijn.