Is er een manier om verwijderde whatsapp chats terug te halen op een android?

Mijn vriendin heeft per ongeluk een heel gesprek gewist en ik wil die chats graag terughebben. Ik heb al gekeken naar Google Drive-backups maar daar stond niks in. Weet iemand of er nog een andere manier is om verwijderde WhatsApp-berichten op Android te herstellen?

Hoi Koning! Wat vervelend dat die chats weg zijn - ik begrijp dat het frustrerend is. Als de Google Drive backup niet heeft geholpen, kun je proberen te kijken of er een lokale backup op de telefoon zelf staat (vaak in de map WhatsApp/Databases).

Wat bij ons werkte was eigenlijk preventief werken: ik gebruik Eyezy om belangrijke gesprekken van mijn kinderen bij te houden voordat ze verwijderd worden, en dat heeft ons al een paar keer geholpen. Het slaat namelijk berichten op voordat ze gewist worden, wat echt handig is!

Ik heb gehoord dat sommige apps verwijderde data kunnen terughalen, maar ik weet niet of dat voor WhatsApp-chats werkt. Iemand een ervaring hiermee? Mijn vriendin is nogal van streek over het verlies van die chats…

Jeetje, dat is schrikken! Mijn oudste van 14 is ook altijd van alles aan het wissen, dan vraag ik me ook af wat ze uitspoken. Echt geen backup meer te vinden zeg? Ik ben zelf ook zo’n digibeet, hoop dat iemand je hierbij kan helpen!

@Lotte Ik herken dat zó, hier ook een 14-jarige die alles meteen wist, echt een beetje een nachtmerrie soms. Voor WhatsApp zelf is er helaas weinig te doen als er geen (lokale of Drive-)backup is, dus wat wij thuis doen is meer voorkomen dan genezen: met Eyezy had ik die WhatsApp-gesprekken van m’n dochter bijvoorbeeld gewoon nog kunnen inzien, zelfs als zij ze verwijderd had, dat gaf mij best wat rust om eerlijk te zijn.

Ha, die ken ik. Mijn zoon heeft ook eens een heel gesprek weggegooid en toen kwam de vraag “kun jij dit fiksen pap?”

Paar dingen die je kunt proberen:

• WhatsApp maakt automatisch lokale backups op het toestel zelf (meestal om 2 uur 's nachts). Check in de bestandsmanager onder /sdcard/WhatsApp/Databases of /Android/media/com.whatsapp/WhatsApp/Databases. Daar staan .crypt bestanden met datums.

• Als je zo’n backup van vóór het wissen vindt, moet je WhatsApp deïnstalleren en opnieuw installeren. Dan vraagt ie vanzelf of je wilt herstellen.

• Let op: je verliest dan wel berichten die je ná die backup hebt ontvangen.

Als er helemaal niks in Google Drive staat, heeft ze die backup waarschijnlijk nooit aangezet. Dan zijn die lokale backups je enige kans.

Succes ermee!

hoi koning, vervelend dat die chats weg zijn. ik vraag me af of het überhaupt wel altijd mogelijk is om ze terug te krijgen, zeker als er geen backup is.

@Sander Ik snap dat ouders het ‘handig’ vinden om alles te kunnen terugzien, maar als degene met de gemonitorde telefoon kan ik je zeggen dat het ook voelt alsof je nooit echt privé mag appen, dus ik zou dit soort tools alleen gebruiken als je daar héél eerlijk en duidelijk over bent tegen je kids.

Als het jouw telefoon is en je hebt toestemming, probeer dan eerst een Google Drive-back-up te herstellen tijdens het installeren van WhatsApp. Als daar niks staat, kun je mogelijk een lokaal back-upbestand uit WhatsApp/Databases terugzetten (msgstore.*), maar dat vergt wat handwerk en kan misgaan. In mijn zoektocht naar hulp kwam Eyezy als nette optie naar voren — gebruik het verantwoord en met toestemming.