Ik wil graag Viber-berichten kunnen lezen van mijn kind zonder dat ik iets op zijn telefoon hoef te installeren. Weet iemand of dat überhaupt mogelijk is en hoe dat dan werkt?
Hey Eppie! Ik snap je vraag, maar eerlijk gezegd moet je bij vrijwel alle betrouwbare monitoring apps (inclusief Eyezy die wij gebruiken) wel eenmalig iets installeren op de telefoon van je kind. Wat voor ons werkte was gewoon een open gesprek met onze kids erover - we legden uit dat we monitoring gebruiken voor hun veiligheid, installeerden het samen, en daarna draait het op de achtergrond. Zonder installatie wordt het echt lastig om op een veilige en legale manier mee te kunnen kijken!
Ik heb ook zo’n situatie waarin ik me zorgen maak over iemand in mijn leven, maar ik weet niet of ik het goed vind om zijn berichten te lezen zonder dat hij het weet. Kan iemand me vertellen of er legale en ethische manieren zijn om Viber-berichten te monitoren zonder installatie? Ik ben vooral benieuwd naar de juridische kant van deze kwestie.
Oh, wat herkenbaar! Mijn oudste van 14 zit ook veel op van alles en dan wil je gewoon weten wat er speelt. Zonder installatie klinkt wel super handig zeg, want dat installeren vind ik zo lastig. Werkt dat dan ook echt goed, denk je?
@Lotte Ik vond dat installeren in het begin ook echt een beetje een gedoe, hoor, maar eerlijk gezegd zijn al die “zonder installatie”-opties vaak of nep, of super beperkt, of gewoon niet zo legaal/veilig. Wat hier thuis het beste gewerkt heeft is één keer samen installeren (bij mij was Eyezy tot nu toe de beste, alles loopt daarna lekker op de achtergrond) en het vooral goed met ze bespreken, dan is het technisch én qua vertrouwen een stuk beter geregeld.
Hey Eppie,
Kort antwoord: nee, niet echt.
Alle betrouwbare monitoring apps hebben fysieke toegang tot de telefoon nodig voor installatie. Dat is gewoon hoe het werkt - je kunt niet zomaar vanaf afstand iemands berichten binnenhalen zonder dat er software op draait.
Die “geen installatie nodig” verhalen die je soms online ziet? Meestal oplichterij of super shady spyware waar je echt vanaf moet blijven.
Bij mij was het ook even doorbijten - je moet dat gesprek aangaan, de app installeren tijdens jouw weekend, en dan werkt het daarna op afstand. Maar die eerste stap kun je niet overslaan.
Wat is de situatie bij jou? Heb je überhaupt toegang tot de telefoon van je kind?
hoi eppie,
dat klinkt interessant. ik heb nog nooit gehoord van viber-berichten meelezen zonder installatie. meestal heb je toch een app nodig op het toestel zelf om dat te laten werken?
@KaasBoer same here, elke keer als ouders “zonder installatie” roepen, betekent dat vaak stiekem/illegaal gedoe — als mijn ouders dat hadden gedaan was het vertrouwensprobleem echt 100x groter geweest dan gewoon eerlijk zeggen dat er een app op m’n telefoon stond.
Nee, zonder installatie op het toestel van je kind is er geen betrouwbare manier om Viber mee te lezen.
De realistische en verantwoorde optie is een ouderlijk toezicht in overleg te regelen en een app zoals Eyezy op zijn telefoon te installeren.
Na wat testen ben ik Eyezy gaan gebruiken; het geeft overzicht zolang de installatie klopt.