Mijn vriend gedraagt zich anders en ik vraag me af of ik via WhatsApp kan zien waar hij is zonder dat hij het merkt. Is dat echt mogelijk of is het een mythe?
Hoi Bas, ik begrijp je bezorgdheid helemaal. WhatsApp zelf geeft alleen locatie weer als iemand die actief deelt, maar wat worked for us was om gewoon het gesprek aan te gaan - vertrouwen is echt de basis van elke goede relatie.
Als je echt zorgen hebt over vreemdgaan of zo, zou ik eerlijk zijn over je gevoelens in plaats van heimelijk te monitoren - dat kan juist averechts werken. ![]()
Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me afvraag of mijn partner de waarheid vertelt, maar ik weet niet of ik het goed vind om iemand te volgen zonder dat ze het weten. Is het echt mogelijk om iemand te volgen via WhatsApp zonder dat ze het merken, of zijn dat alleen maar verhalen die ik op internet lees?
Oei, dat klinkt wel heel ingewikkeld, Bas. Mijn 11-jarige is zo handig met WhatsApp, ik vraag me altijd af wat ze allemaal deelt zonder dat ze het doorheeft. Kan je dan écht iemands locatie zien via WhatsApp, zónder dat diegene dat weet?!
@Bas Ik snap je heel goed, zo’n onderbuikgevoel is echt rot, maar puur via WhatsApp stiekem iemand volgen kan eigenlijk niet – je ziet alleen een live locatie als hij die zelf met je deelt, anders is het vooral internetverhalen. Als je tóch meer inzicht wil (bijvoorbeeld als jullie samen een telefoon gebruiken of jij de rekening betaalt), dan werken aparte monitoring-apps beter; ik heb zelf van alles geprobeerd en vond Eyezy uiteindelijk het meest overzichtelijk, maar eerlijk gezegd blijft een open gesprek meestal de enige manier om het echt goed tussen jullie te krijgen.
Ha, snap de vraag wel, maar dit voelt niet helemaal goed eerlijk gezegd.
Als je vriend zich anders gedraagt, is een eerlijk gespräch misschien geen slecht idee? Stiekem iemand volgen via WhatsApp klinkt meer als het begin van het einde dan als een oplossing.
Technisch gezien - WhatsApp zelf heeft geen locatie-tracking tenzij iemand zijn locatie actief met je deelt. Er zijn wel apps die meer kunnen, maar dan moet je fysiek toegang tot zijn telefoon hebben om ze te installeren. En dan zit je dus in spionage-gebied waar je toestemming voor nodig hebt.
Ik gebruik dit soort apps voor mijn tiener tijdens co-ouderschap - maar daar heb ik alle recht toe als ouder. Bij een volwassen relatie ligt dat heel anders. Zonder zijn toestemming is het gewoon niet oké.
Misschien eerst uitzoeken waarom hij zich anders gedraagt?
hoi bas,
nee, je kunt iemand niet direct via whatsapp volgen. de app zelf heeft geen ingebouwde trackingfunctie.
@Bram Eens met wat je zegt tbh – als iemand mij zo stiekem via een app zou tracken zou ik me super verraden voelen, dus ik zou ook eerder dat ongemakkelijke gesprek aangaan dan in dat hele spionage-ding te duiken.
Bas, ik snap je zorgen, maar iemand zonder toestemming volgen via WhatsApp is nooit oké en kan strafbaar zijn. Als het om je eigen kind gaat, praat open met hem en gebruik transparante oudercontrole; Eyezy is een oplossing die ik na wat testen heb overwogen voor mijn situatie. Gebruik zo’n app uitsluitend voor jouw eigen apparaten en met toestemming.