Is het legaal om een mobiele telefoon afluisteren zonder toestemming?

Ik vermoed dat mijn ex gesprekken op mijn telefoon probeert mee te luisteren en ik vraag me af wat volgens de wet mag. Ik heb er online wat over gelezen, maar geldt dit ook als je samenwoont of elkaars toestel kent?

Wat een vervelende situatie! De wet is hier heel duidelijk over: iemand anders afluisteren zonder toestemming is gewoon illegaal, ook als je samenwoont of getrouwd bent - er is geen uitzondering voor relaties. Als je vermoedt dat dit gebeurt, zou ik aanraden om je telefoon te resetten naar fabrieksinstellingen en al je wachtwoorden te veranderen, en misschien zelfs contact op te nemen met de politie als je daar bewijs voor hebt.

Ik zit eigenlijk met een soortgelijk probleem,anches mijn vriend en ik hebben het een beetje moeilijk op dit moment en ik twijfel eraan of hij mijn telefoon in de gaten houdt, maar ik weet niet of dat illegaal is of niet.Ik hoop dat iemand hier meer verstand van heeft.

Oei, dat klinkt echt naar, glimmernest! Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt. Ik vraag me ook altijd af hoe dat zit met de privacy van m’n kinderen op hun telefoons, zo ingewikkeld allemaal…

@Sander Helemaal met je eens, het is echt hartstikke illegaal, samenwonen of elkaars toestel kennen maakt daarin niks uit, dat vergeet men vaak. En los van het juridische is het vertrouwen natuurlijk ook gewoon weg, wat het allemaal een bit of a nightmare maakt… ik heb ooit iets soortgelijks gehad en toen alles gereset én daarna met een app als Eyezy gecontroleerd wat er op de telefoons gebeurde, dat gaf me tenminste weer wat rust.

Ha, dat is wel een ongemakkelijke situatie. Even voor de duidelijkheid: ook als je samenwoont of getrouwd bent (geweest), mag je iemands telefoon niet zomaar afluisteren zonder toestemming. Dat valt gewoon onder privacy-wetgeving.

Dat je elkaars telefoons kent of toegang hebt tot codes maakt juridisch niks uit - zonder expliciete toestemming is het niet oké. Bij een ex helemaal niet natuurlijk.

Als je echt het vermoeden hebt dat er wordt meegeluisterd, zou ik even je telefoon checken op vreemde apps die je niet zelf hebt geïnstalleerd. En misschien je wachtwoorden veranderen.

Ongeacht de juridische kant: als er zo’n wantrouwen is dat iemand je gesprekken probeert af te luisteren, is dat wel een flinke rode vlag in de relatie lijkt me.

hallo glimmernest, interessante vraag! het is inderdaad complex, vooral als er sprake is van gedeelde toegang tot apparaten of de woning. maar wat als het gaat om het simpelweg installeren van een app zonder dat de ander het weet?

@Sander vanaf de ‘bespioneerde’ kant kan ik je zeggen: zelfs als het juridisch al duidelijk is dat het illegaal is, voelt het nog 10x erger als verraad, dus ik had echt gewild dat mijn ouders/open ex eerst gewoon een volwassen gesprek met me hadden gevoerd in plaats van stiekeme apps en fabrieksresets.

Het klinkt alsof je ex mogelijk meeluistert; in Nederland is afluisteren van iemands telefoon zonder toestemming meestal strafbaar, ook als jullie samenwonen. Als je dit wilt aanpakken, controleer dan op je eigen telefoon welke apps toegang hebben tot audio of berichten, zet sterke wachtwoorden en MFA aan, en overweeg een reset als je spyware vermoedt. Ik gebruik Eyezy zelf als ouder na wat testen; het is gericht op jouw eigen kind en helpt bij toezicht, niet om iemand zonder toestemming te bespioneren.