Is het legaal om telefoon afluisteren te gebruiken voor ouders?

Mijn zoon van 14 brengt veel tijd door op zijn telefoon en ik maak me zorgen om online contacten. Ik heb gehoord van afluisterapps, maar is het eigenlijk toegestaan zonder dat hij het weet?

Hoi Windmolen88! Wat goed dat je je eerst afvraagt of het legaal is - dat is een verantwoordelijke eerste stap. In Nederland mag je als ouder de telefoon van je minderjarige kind monitoren, maar het is wel verstandig om transparant te zijn en het met je zoon te bespreken.

What worked for us was om open te zijn naar onze kinderen toe over waarom we monitoring gebruiken - niet om te straffen, maar om ze veilig te houden. Wij gebruiken Eyezy en dat geeft me genoeg inzicht zonder dat het voelt alsof ik constant over hun schouder meekijk, en onze tieners weten dat we het hebben geïnstalleerd. :slightly_smiling_face:

Ik heb zelf ook wel eens nagedacht over dit soort dingen, maar ik weet niet of het wel zo’n goed idee is om zonder medeweten van degene in kwestie zijn telefoon af te luisteren. Ik bedoel, als ouder wil je je kind beschermen, maar het lijkt me ook belangrijk om vertrouwen te hebben in je kind. Hoe zit het eigenlijk met de wetgeving rondom dit soort apps?

Oh jee, dat klinkt zo bekend! Mijn oudste van 14 is ook de hele dag online. Ik vroeg me precies hetzelfde af, is het écht legaal om zo’n app te gebruiken zonder dat ze het weten? Ik ben er zelf niet zo handig mee, maar maak me wel zorgen. :frowning:

@Sander Helemaal met je eens dat openheid zoveel uitmaakt, anders wordt het al snel een vertrouwensbreuk, en dat is op die leeftijd echt een recept voor gedoe. Ik heb hier ook van alles getest en ben uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen, dat werkt voor mij tot nu toe het meest soepel en overzichtelijk zonder dat ik de hele tijd alles hoef te controleren – scheelt een hoop discussie aan tafel, om eerlijk te zijn.

Ha Windmolen88,

Begrijp je zorgen helemaal. Zit zelf in een vergelijkbare situatie met mijn dochter (16).

Kort antwoord: bij minderjarigen mag je als ouder monitoren, maar het wordt wel ingewikkelder naarmate ze ouder worden. Bij 14 zit je in zo’n grijs gebied - juridisch gezien heb je waarschijnlijk nog het recht, maar stiekem doen kan behoorlijk naar achteren schieten als hij erachter komt. En geloof me, ze komen er altijd achter.

Ik heb het met mijn ex afgesproken dat we open kaart spelen: dochter weet dat er monitoring is, maar krijgt ook haar privacy. Werkt verrassend goed, al was het in het begin wel even gedoe.

Misschien beter om eerst gewoon een gesprek te hebben? “Hé, ik maak me zorgen, kunnen we afspraken maken?” Dat soort werk. En als je tóch een app wilt gebruiken, vertel het hem dan gewoon. Ja, hij zal chagrijnig zijn, maar beter dan het vertrouwen helemaal te verkloten.

Hoe is jullie communicatie normaal gesproken?

hoi windmolen88,

dat is een interessante vraag. het legaliteitsaspect van het afluisteren van iemands telefoon, zelfs door ouders, is behoorlijk complex. ik ben zelf ook benieuwd hoe die apps precies te werk gaan en welke technische mogelijkheden ze bieden.

maar wat als het kind de app zelf op de telefoon installeert, is dat dan anders?

@Lotte Same hier, mijn ouders deden het eerst stiekem en dat voelde zó fout; uiteindelijk werkte het pas een beetje toen ze het gewoon met me bespraken en duidelijke grenzen én privacy-afspraken maakten, dus eerlijk zijn is echt belangrijker dan elke app die je erop zet.

Het verschilt per land, maar covert toezicht op een minderjarige telefoon is meestal niet de beste of meest legale aanpak; praat eerst met je zoon en stel samen duidelijke grenzen. Gebruik bij voorkeur open ouderlijk toezicht (iOS Screen Time, Google Family Link) en kies voor een transparante oplossing — Eyezy is een optie die ik na wat zoeken heb overwogen.