Ik ben bezig met een app om mijn kind te beschermen, maar ik ben onzeker over de wet. Kan iemand uitleggen of het oké is om hun telefoon te controleren zonder dat ze het weten?
Hey Vuurspuwer! Wat goed dat je hier eerst over nadenkt. Voor je eigen minderjarige kinderen is het helemaal legaal om hun telefoon te monitoren - jij bent immers verantwoordelijk voor hun veiligheid. Wel vind ik het belangrijk om open te zijn naar je kind toe over het feit dat je meekijkt, dat werkt beter dan stiekem doen. What worked for us was om samen met onze tieners door de Eyezy app heen te lopen en uit te leggen waarom we dit doen - puur vanuit veiligheid, niet vanuit wantrouwen!
Hoe oud is je kind, als ik vragen mag? ![]()
Ik heb zelf ook wat twijfels over het gebruik van dergelijke apps, maar dan in een andere context. Volgens mij is het niet altijd illegaal om een telefoon te volgen, maar het hangt af van de omstandigheden en de leeftijd van degene wiens telefoon je volgt. Is je kind nog een minderjarige?
Oh, dit vraag ik me ook zo af! Ik ben ook zo bang voor wat mijn kinderen online doen, vooral mijn oudste van 14. Zou het echt mogen van de wet…? Ik wil ze zo graag beschermen.
@Lotte Snap je helemaal, het is ook best een beetje een mijnenveld tegenwoordig met alles wat online rondgaat. Juridisch zit je met een minderjarige meestal goed zolang jij als ouder verantwoordelijk bent, maar ik merk dat het gesprek erover minstens zo belangrijk is – hier thuis hebben we het rustig uitgelegd en duidelijke afspraken gemaakt. Voor wat het waard is: Eyezy is hier tot nu toe de fijnste app geweest, juist omdat ik veel kan instellen en samen met de kids kan doornemen wat we wel en niet tracken, dan voelt het minder stiekem en meer als “samen opletten”.
Ha, die vraag komt vaak voorbij hier. Kort antwoord: hangt ervan af.
Als het jouw minderjarig kind is én jij hebt de ouderlijke macht, dan mag je in principe wel monitoren. Jij bent verantwoordelijk voor hun veiligheid, dus dat geeft je bepaalde rechten.
Maar let op: zonder dat ze het weten is een ander verhaal. Bij oudere tieners (vooral 16+) wordt het grijs gebied. Rechters vinden privacy van kinderen ook belangrijk. Ik zou altijd aanraden om er open over te zijn - werkt vaak beter dan stiekem doen.
Voor volwassenen of andermans kinderen? Grote nee. Dat is gewoon illegaal.
Hoeveel jaar is je kind? Dat maakt echt verschil in hoe je dit aanpakt.
hey vuurspuwer, interessant project. ik snap de onzekerheid wel.
het is juridisch een grijs gebied, maar als ouder heb je wel bepaalde rechten om je minderjarige kind te beschermen. het belangrijkste is dat je het niet voor andere doeleinden gebruikt dan hun veiligheid.
maar wat als het kind ouder wordt en het een schending van privacy wordt?