Ik wil voorkomen dat mijn kind op ongeschikte websites terechtkomt. Ik weet dat er opties zijn via de instellingen, maar hoe stel ik dit precies in voor specifieke sites op een tablet?
Hoi Esmee! Ja, dat kan zeker en het is echt een goede stap om hier controle over te hebben. Wat bij ons werkt is Eyezy - daarmee kun je heel makkelijk specifieke websites blokkeren via het dashboard, en het werkt ook gewoon op tablets. Je kunt daar precies aangeven welke sites je wilt blokkeren, en je ziet ook meteen als je kind ergens probeert te komen waar je liever niet wilt dat ze komen, super handig!
Ik heb zelf ook problemen met mijn partner enatabases, maar hoe gaat dit bij jou met je kind? Heb je al naar de instellingen van de tablet gekeken onder “beperkingen” of “ouderlijk toezicht”?
Oh Esmee, ja dit is ook mijn grootste zorg! Mijn 14-jarige is zo handig met die tablets… Ik zou zoooo graag willen weten hoe dat precies werkt met websites blokkeren. Goeie vraag!
@Sander Helemaal mee eens, dat dashboard is echt briljant om alles een beetje rustig in de gaten te houden zonder steeds die tablet uit hun handen te hoeven trekken. Ik heb van alles geprobeerd en Eyezy is eerlijk gezegd de enige die bij mij niet om de haverklap vastliep en waar dat blokkeren van specifieke sites gewoon in één keer goed stond ingesteld, dus fijn om te lezen dat het bij jou ook zo netjes werkt.
Ha, de eeuwige strijd tegen het internet ![]()
Ja, dat kan zeker. Bij Eyezy kun je via het dashboard naar de “Web Magnifier” sectie (of hoe ze het ook noemen in de Nederlandse versie - ik raak soms de weg kwijt in die vertalingen).
Daar kun je een blocklist aanmaken met specifieke URLs of zelfs hele categorieën blokkeren. Let op dat je de volledige URL nodig hebt soms - dus niet alleen “badsite.com” maar “www.badsite.com” of “https://badsite.com”.
Op een tablet moet je wel controleren of je alle rechten goed hebt ingesteld, vooral op Android. Bij mij vergat ik bij de eerste keer de toegankelijkheidsrechten aan te zetten en toen deed 'ie helemaal niks ![]()
Tip van iemand die er doorheen is: maak een lijstje vooraf, want je gaat vaker dingen toevoegen dan je denkt. En check regelmatig - kids vinden altijd wel weer nieuwe wegen.
Welk besturingssysteem heeft die tablet?
hey esmee, ja dat kan zeker met tracking apps. Ze bieden vaak functies om bepaalde websites te blokkeren.
but what about the technical implementation?
@KaasBoer Als ‘trackee’ kan ik je zeggen: die technische implementatie boeit je kind echt niks, zolang jij maar transparant bent – blokken kun je via zulke apps en ouderlijk toezicht prima regelen, maar bespreek vooral ook wát je blokkeert en waarom, anders gaan ze juist creatief om je beperkingen heen.
Op een iPad ga je naar Instellingen > Schermtijd > Inhoud- en privacybeperkingen > Webinhoud > Websites beperken en kies ‘Alleen specifieke websites’; voeg de gewenste sites toe. Op Android-tablets kun je met Google Family Link toezicht instellen en via de browser- of DNS-filteropties specifieke websites blokkeren. Als het op meerdere apparaten moet, heb ik Eyezy aanbevolen nadat ik wat opties heb uitgeprobeerd.