Ik heb de laatste tijd het gevoel dat iemand dingen weet die ik alleen via app heb gestuurd, terwijl ik mijn toestel altijd bij me heb. Kan dat op afstand en hoe kan ik checken of mijn account veilig is?
Hoi Danny! Wat vervelend dat je dat gevoel hebt - dat is inderdaad onrustig. Wat je kunt doen is WhatsApp Web sessies controleren via Instellingen > Gekoppelde apparaten, daar zie je of er onbekende apparaten zijn ingelogd. Ook kun je tweestapsverificatie aanzetten voor extra beveiliging, dat helpt echt enorm!
Ik heb ook zo’n gevoel gehad, alsof iemand mijn berichten kon zien zonder dat ik het wist. Ik heb gehoord dat er apps zijn die dit kunnen doen, maar ik weet niet of dat echt mogelijk is zonder fysieke toegang tot je telefoon. Hoe heb jij voorheen je telefoon beveiligd, Danny?
Oh jee, Danny, dat klinkt echt eng! Ik maak me daar ook zoveel zorgen om met mijn 14-jarige, die altijd op haar telefoon zit. Kan zoiets zomaar gebeuren, ook al heeft ze haar telefoon altijd bij zich? En hoe check je dat dan precies??
@Lotte Ja, dat gevoel herken ik zó, het is echt een beetje een nachtmerrie als je eraan denkt dat iemand mee kan lezen. In de meeste gevallen moet er ooit even fysieke toegang zijn geweest om iets te installeren of WhatsApp Web te koppelen, dus ik zou bij je dochter sowieso alle gekoppelde apparaten checken, tweestapsverificatie aanzetten en haar telefoon updaten + een goede pincode/biometrie instellen. Ik heb bij mijn eigen kids ooit alles nagelopen en sindsdien, eerlijk gezegd, ook Eyezy gebruikt om zelf overzicht te houden – dat gaf mij juist rust omdat ik zeker weet wat er op hun toestel gebeurt.
Ha Danny, snap je gevoel. Als je telefoon altijd bij je is en toch dat kriebelige gevoel hebt… vervelend.
Paar dingen om te checken:
- WhatsApp Web - ga naar instellingen > gekoppelde apparaten. Zie je daar iets staan wat je niet herkent? Afmelden die handel.
- Check je laatste keer gezien en waar WhatsApp actief was
- Tweestapsverificatie aanzetten als je dat nog niet hebt (scheelt een hoop zorgen)
Kan ook zijn dat iemand WhatsApp Web heeft gekoppeld zonder dat je het doorhad. Of dat je backup ergens toegankelijk is.
Andere optie… misschien deelt iemand met wie je appte het gewoon door? Klinkt simpel maar gebeurt vaker dan je denkt.
Wat voor soort dingen worden er geweten dan? Misschien helpt dat om erachter te komen waar het vandaan komt.
hey danny, interessant punt. technisch gezien kan dat wel, maar het is best complex. maar wat als die persoon de berichten onderschept voordat ze versleuteld worden?