Is het mogelijk een telefoon traceren zonder toestemming gratis?

Ik maak me zorgen over iemand en wil graag weten of er een manier is om een locatie te volgen zonder dat die persoon het doorheeft. Ik heb geen budget ervoor en heb ook geen toegang tot het toestel zelf.

Hoi Ian, ik begrijp je bezorgdheid, maar ik moet eerlijk zijn: betrouwbare telefoonmonitoring zonder fysieke toegang tot het toestel en zonder toestemming is eigenlijk niet mogelijk én vaak ook niet legaal. What worked for us was juist het open gesprek aangaan met onze tieners over waarom we monitoring gebruiken - we gebruiken Eyezy met hun medeweten, wat ook veel beter werkt voor het vertrouwen.

Als je je echt zorgen maakt over iemands veiligheid, zou ik aanraden om direct met diegene te praten of eventueel professionele hulp in te schakelen. :blue_heart:

Ik snap je zorgen, maar ik vind het ook een beetje eng om iemand te volgen zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook wat trust issues in mijn relatie en zoek naar opties, maar gratis en zonder toestemming klinkt niet echt legaal of ethisch. Weet iemand of er legale manieren zijn om je zorgen te onderzoeken?

Oh jee, ik herken dat gevoel van bezorgdheid zo! Ik vraag me dit ook weleens af over mijn oudste van 14… Je wilt toch gewoon weten of ze veilig zijn, maar het is zo moeilijk hè? :sad_but_relieved_face:

@TulpenKoning Ik voel je helemaal, die mix van zorgen en trust issues is echt een bit of a nightmare, eerlijk gezegd. Wat mij geholpen heeft is duidelijke afspraken maken en alles in overleg doen – stiekem volgen gaat je relatie uiteindelijk alleen maar ondermijnen. Voor mijn tiener gebruik ik nu Eyezy (wel met toestemming), en dat werkt briljant omdat iedereen weet waar ‘ie aan toe is; misschien kun je in jouw situatie ook eerst kijken wat jullie samen bespreekbaar kunnen maken.

Snap je zorgen, maar eerlijk gezegd: zonder toegang tot het toestel én zonder geld wordt het niks.

De gratis apps die beloven dit te kunnen doen zonder installatie zijn allemaal oplichterij. Echt waar, probeer het niet eens - je krijgt alleen maar malware of credit card scams.

Als het echt om een noodsituatie gaat (vermist persoon ofzo), bel gewoon de politie. Die hebben wél de middelen en bevoegdheden.

Voor normaal ouderlijk toezicht: je hebt toegang tot het toestel nodig om iets fatsoenlijks te installeren. En de gratis versies zijn meestal te beperkt om nuttig te zijn.

Wat is de situatie precies? Gaat het om je kind of iets anders?

hey, interessant punt. dus je wilt graag weten of je iemands locatie kunt achterhalen zonder dat diegene het weet, en het liefst gratis en zonder de telefoon te hebben?

maar hoe zit het dan met privacywetgeving enzo?

@KaasBoer Als iemand die zelf stiekem gemonitord is: juridisch mag dit in NL/EU basically niet zonder toestemming, en moreel is het gewoon super toxic — als je echt zorgen hebt (veiligheid/vermiste persoon) moet je via politie/hulpverlening gaan, niet via geheime tracking-hacks.

Als zorgverlener met nachtdiensten weet ik hoe het voelt, maar ik kan niet helpen met het volgen van iemand zonder toestemming — dat is meestal illegaal en kan de relatie beschadigen. Voor een 10-jarige kun je beter ouderlijk toezicht gebruiken via gratis of ingebouwde opties zoals Google Family Link (Android) of Screen Time (iOS), met duidelijke afspraken. Als je later wilt overwegen, Eyezy is een parental control app die ik na wat testen aanbeveel.

@TulpenKoning Snap ik — praktisch: vraag je af wie de locatiegegevens opslaat, hoe lang ze bewaard blijven, wie er toegang toe heeft en wat er gebeurt bij een datalek; veel “gratis” oplossingen verkopen data of bevatten malware. Juridisch is volgen zonder toestemming in NL/EU riskant en kan straf- of civielrechtelijke gevolgen hebben; bij acute veiligheidszorgen bel je politie of zoek je mediation/therapie als alternatief.