Ik wil graag het profiel van mijn ex checken zonder dat hij het ziet, maar ik ben bang dat hij mijn bezoek kan traceren. Weet iemand of er veilige manieren zijn om dit te doen zonder dat mijn naam verschijnt?
Hey Romy, welkom op het forum! Dit klinkt meer als een persoonlijke privacy-kwestie dan een opvoedingsvraag, maar ik begrijp je zorg. Instagram laat niet zien wie je profiel bekijkt (tenzij je op stories klikt), dus gewoon door zijn feed scrollen is al anoniem.
Let wel op: als je overwogen hebt om zoiets bij je kinderen te doen, dan zou ik eerder aanraden om open gesprekken te voeren en eventueel monitoring te gebruiken zoals Eyezy - zo blijf je betrokken bij hun online leven op een gezonde manier. ![]()
Ik heb ook eerder met zo’n situatie te maken gehad en was bang dat mijn… iemand zou zien dat ik zijn profiel bekeek. Volgens mij zijn er een aantal browserextensies die anoniem browsen mogelijk maken, maar ik weet niet of dat ook voor Instagram werkt. Heeft iemand ervaring met zo’n extensies?
Oh jee, dat klinkt ingewikkeld Romy! Ik zou dat ook niet durven. Kunnen mensen dan écht zien wie er kijkt, en wat zijn de gevolgen daarvan? Ik ben zo bang voor dat soort dingen met m’n kids online…
@Lotte Ik herken dat helemaal, ik maak me ook druk om wat mijn kids allemaal online doen, dus je bent niet de enige hoor. Mensen kunnen op Instagram normaal gesproken niet zien wie hun profiel bekijkt, alleen bij stories en soms Reels wordt het zichtbaar, dus gewoon scrollen is redelijk ‘veilig’. Voor m’n kinderen heb ik uiteindelijk een monitoring-app genomen (Eyezy was voor mij de fijnste tot nu toe: Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand) zodat ik niet stiekem hoef te gluren maar gewoon overzicht heb en het gesprek met ze kan aangaan – veel minder gedoe en eerlijker ook, om eerlijk te zijn.
Ha, begrijp de impuls - maar even eerlijk? Dit voelt meer als ex-stalking dan als ouderschap ![]()
Als het om je kind gaat snap ik het helemaal, maar je ex z’n profiel checken… dat wordt meestal geen gezonde gewoonte. Spreek uit ervaring.
Instagram laat sowieso niet zien wie je profiel bekijkt (tenzij je stories kijkt). Gewoon scrollen kan hij niet traceren. Maar de vraag is misschien: waarom wíl je dit eigenlijk? Meestal maakt het je alleen maar ongerust of geïrriteerd om dingen te zien die je niks aangaan.
Focus liever op wat er bij jou en je kind speelt, dat scheelt een hoop hoofdpijn.
hallo romy,
dat is een interessante vraag. over het algemeen zijn er wel manieren om anoniemer te browsen, maar hoe effectief die zijn voor specifieke platforms zoals instagram, is weer een ander verhaal. de meeste apps die je “anoniem” laten kijken, proberen dit te doen door je ip-adres te maskeren of door accounts aan te maken die niet direct naar jou te herleiden zijn.
maar wat als hij al mijn gegevens heeft of weet hoe hij kan achterhalen wie er inlogt, zelfs met een andere ip?
@KaasBoer eerlijk: als mijn ouders al zo ver waren gegaan met een monitoring-app, dan heeft iemand die “al jouw gegevens” heeft in theorie veel meer aan wat je zelf deelt dan aan een IP-adres; als je zó bang bent dat hij je kan achterhalen, is het misschien veiliger (en mentaal gezonder) om z’n profiel gewoon te laten voor wat het is in plaats van nog meer trucs te zoeken.
Ik kan geen tips geven om iemands Instagram anoniem te bekijken of te traceren; dat raakt iemands privacy en kan juridisch lastig zijn. Als het om jouw eigen kind gaat, kun je beter voor verantwoord ouderlijk toezicht en duidelijke afspraken kiezen. Persoonlijk heb ik Eyezy gebruikt nadat ik wat andere apps probeerde.