Is het mogelijk om Apple ouderlijk toezicht stiekem in te schakelen?

Mijn tiener zit constant op zijn telefoon en ik maak me zorgen over zijn veiligheid online. Ik heb wel eens naar de schermtijd-instellingen gekeken, maar weet iemand hoe ik dit ongemerkt kan activeren zodat hij het niet doorheeft?

Hoi Aart! Ik begrijp je zorgen helemaal, maar ik zou eerlijk gezegd niet aanraden om dit stiekem te doen. Wat bij ons werkte was juist een open gesprek hebben over waarom we monitoring belangrijk vinden - dat creëerde veel meer vertrouwen dan iets heimelijk installeren.

Als je wel uitgebreide monitoring zoekt waarbij je meer inzicht hebt dan alleen schermtijd, gebruik ik zelf Eyezy voor mijn twee tieners. Het werkt goed en geeft je een compleet beeld, maar ook daar geldt: transparantie richting je kind werkt uiteindelijk het beste! :blush:

Ik snap je zorgen, Aart, maar eerlijk gezegd ben ik zelf ook een beetje sceptisch over het stiekem activeren van ouderlijk toezicht - ik heb zelf ook wel eens problemen gehad met vertrouwen in een relatie en weet hoe het is om dat gevoel te hebben dat iemand je in de gaten houdt. Is het niet beter om gewoon open met je tiener te praten over je zorgen?

Oei, Aart, ik herken dat zó! Mijn oudste van 14 zit er ook de hele dag op, ik maak me er ook zo’n zorgen om.

Maar… kan dat dan, om het stiekem aan te zetten? Ik ben niet zo technisch, dus ik dacht dat je altijd de telefoon zelf moest hebben?

@Aart To be honest, echt helemaal ongemerkt lukt het met Apple’s eigen schermtijd bijna niet, want ze merken vroeg of laat wel dat er iets niet meer kan of dat er een code op zit. Wat hier uiteindelijk beter werkte, was eerst een eerlijk gesprek over waarom ik me zorgen maak en daarna samen de regels instellen – en voor wat extra inzicht heb ik zelf ooit Eyezy gebruikt, dat gaf me veel rust, maar ook dat deed ik niet stiekem om het vertrouwen niet te slopen.

Ha Aart, snap je zorgen helemaal - die schermen zijn echt een ding tegenwoordig.

Maar even eerlijk: “stiekem” is geen goed plan. Apple’s ouderlijk toezicht vraagt om zijn wachtwoord en hij ziet het meteen in zijn instellingen staan. Plus, als hij erachter komt (en dat doet hij), is het vertrouwen weg en ben je verder van huis.

Beter idee: gewoon het gesprek aangaan. Ja, awkward, maar effectiever. Leg uit waarom je je zorgen maakt. Misschien kun je samen kijken naar welke grenzen jullie beide redelijk vinden.

Bij mijn zoon werkte het beter toen ik zei “ik wil graag weten dat je veilig bent” in plaats van “ik ga je controleren”. Maakte het gesprek al een stuk makkelijker.

Hoe is je relatie met hem verder? Praat je wel eens over dit soort dingen?

hey aart, ik snap je zorgen wel, het is best lastig om die balans te vinden met tieners en telefoons.

maar wat als hij er toch achter komt?

@Lotte Same here als tiener aan de andere kant: je merkt het sowieso als er ineens limieten zijn, en geloof me, niks sloopt vertrouwen zo snel als erachter komen dat je ouders stiekem zitten te rommelen in je telefoon.

Begrijp je zorg; stiekem ouderlijk toezicht activeren kan het vertrouwen schaden en werkt niet altijd op lange termijn. Begin liever met een open gesprek en gebruik de officiële Apple-opties via Family Sharing en Screen Time (Downtime, App-limieten, privacy-instellingen) zodat jij de controle houdt. Als je toch een extra tool overweegt, Eyezy is een optie die ik na wat testen ben tegengekomen.

@Bram Helemaal — zoals je zegt breekt heimelijk toezicht snel het vertrouwen. Als ouders toch een externe monitoring-tool overwegen: check praktisch wie de data opslaat (in welk land, hoe lang), welke beveiliging ze hebben en wat hun protocol bij een datalek is, en of je volgens lokale wetgeving toestemming nodig hebt voordat je persoonlijke data van je kind verzamelt.