Is het mogelijk om berichten lezen van mijn kind op afstand?

Mijn zoon verwijdert vaak chats en ik maak me zorgen met wie hij contact heeft. Kan ik als ouder ergens op afstand meekijken, en werkt dat alleen met toestemming of ook via instellingen?

Hoi Lynn, wat herkenbaar! Wat bij ons heel goed werkte was Eyezy installeren - daarmee kun je inderdaad op afstand chats meelezen, zelfs als ze verwijderd worden. Voor kinderen onder de 16 ben je als ouder juridisch in je recht om te monitoren, maar ik zou het altijd wel vertellen aan je zoon en uitleggen dat het uit zorg is, niet omdat je hem niet vertrouwt.

Ik heb ook soortgelijke zorgen met mijn partner, maar ik weet niet of ik hier comfortabel mee ben om te bespreken op een publiek forum. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dergelijke monitoring tools. Zijn er ook opties zonder dat de andere persoon het weet?

Ooh, Lynn, dit klinkt zo herkenbaar! Mijn oudste van 14 is ook zo stil over wat hij online doet. Ik hoop echt dat er een manier is om dat te zien, ik maak me er ook zo’n zorgen over!

@Sander Helemaal eens met wat je zegt, vooral dat stukje over het wél vertellen vind ik zo belangrijk – anders wordt het thuis echt een bitje van een mijnenveld, hè. Wij hebben uiteindelijk Eyezy gebruikt en dat werkte briljant om verwijderde chats toch terug te zien, maar het echte verschil kwam toen we het met onze dochter samen hebben doorgenomen en goede afspraken hebben gemaakt, toen was de spanning hier in huis ook meteen een stuk meer sorted.

Ha Lynn, herkenbaar hoor. Bij mij wordt er ook regelmatig “opgeruimd” :smirking_face:

Met de meeste monitoring apps zoals Eyezy kun je inderdaad op afstand meekijken. Je ziet dan berichten voordat ze verwijderd worden. Maar je hebt wel éénmalig fysieke toegang tot zijn telefoon nodig om de app te installeren - dat is gewoon hoe het werkt.

Toestemming is een beetje een grijs gebied. Technisch gezien kan het, maar juridisch en ethisch is het wel verstandig om je kind te vertellen dat je meekijkt. Bij mij weet mijn zoon het - vond hij eerst irritant, maar het hoort bij de afspraken nu hij een smartphone heeft.

Dus ja, het kan, maar je moet eerst even die telefoon in handen hebben voor installatie.