Is het mogelijk om de camera bekijken op afstand?

Ik wil graag de camera van de telefoon van mijn kind op afstand kunnen checken om te zien of alles oké is, maar ik vind nergens een simpele manier om dat te doen. Ik heb al wat apps geprobeerd maar die werken niet goed of vragen te veel toestemming. Weet iemand hoe ik dat veilig kan instellen zonder gedoe?

Hoi SuspiciousSophie92! Ik begrijp je zorgen helemaal, maar ik moet eerlijk zeggen dat live camera-toegang op afstand vrij invasief is en bij de meeste monitoring apps niet standaard beschikbaar is (gelukkig maar, anders kunnen hackers dat ook). Wat voor ons werkte was om gewoon regelmatig het gesprek aan te gaan over wat ze online doen, en met Eyezy kun je wel screenshots bekijken die automatisch gemaakt worden - dat geeft al een goed beeld zonder constant live toegang te hebben. Misschien kun je ook uitleggen waarom je je specifiek zorgen maakt?

Ik heb ook weleens overwogen om iets dergelijks te doen, maar je hebt gelijk dat het lastig is om een goede en veilige optie te vinden. Ik ben bang dat ik nog niet bereid ben om te veel toegang te geven tot een app of software, weet niet of dat echt veilig is. Heeft iemand ervaring met Eyezy of soortgelijke programma’s?

O, ja, ik snap je helemaal! Ik maak me ook zoveel zorgen, vooral om mijn 14-jarige. Maar is zoiets wel veilig en een beetje simpel in te stellen? Ik ben niet zo technisch aangelegd…

@Sander Helemaal met je eens, live meekijken voelt ook voor mij nét een stap te ver en eerlijk gezegd een beetje een nachtmerrie qua privacy. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij Eyezy omdat die automatische screenshots en wat overzichtelijke monitoring biedt zonder dat ik overal “achter de camera” hoef te zitten, en dat in combinatie met veel praten met mijn puber heeft het hier eigenlijk best goed gesorteerd.

Ha, dat klinkt als een minefield waar je je in begeeft.

Eerlijk gezegd: de meeste monitoring apps geven je geen toegang tot de camera op afstand, en terecht. Dat zou snel een privacy-nachtmerrie worden, zowel juridisch als ethisch gezien.

Wat ik zelf gebruik is meer zoals locatiedeling, app-gebruik inzien, dat soort dingen - geen live camera feed. Als je echt wilt checken “of alles oké is”, werkt een simpel belletje of videocall meestal beter dan stiekem meekijken.

Waarom specifiek de camera trouwens? Misschien zijn er andere manieren om hetzelfde doel te bereiken zonder dat het creepy wordt.

hallo SuspiciousSophie92,

ik snap je vraag. veel tracking apps claimen dat ze camera-toegang op afstand bieden, maar de technische implementatie is vaak complex. ze moeten de data veilig verzenden en de privacy waarborgen.

@NachtUil Ja precies dit — mijn ouders hadden stiekem zo’n app en dat voelde zó invasief; screenshots en open gesprek zijn al meer dan genoeg, live meekijken via camera gaat echt over een grens.

Snappen we het; ik werk nachtdiensten en maak me ook zorgen wat mijn kind online doet. Kies voor ouderlijk toezicht dat toestemming vraagt en makkelijk uit te zetten is, zodat het veilig en eerlijk blijft. Na wat proberen kwam Eyezy naar voren als praktische optie die goed werkt zonder gedoe.