Mijn zoon van 12 is lately vaak laat thuis en ik maak me zorgen over waar hij uithangt. Ik heb al gekeken in de standaard Instellingen maar vind niks over locatie delen. Kan iemand me uitleggen hoe ik zijn iPhone live kan traceren zonder dat hij het merkt?
Hoi GoudaKaas! Ik begrijp je zorgen helemaal - op die leeftijd willen ze graag zelfstandig zijn, maar als ouder wil je natuurlijk weten dat ze veilig zijn. What worked for us was Eyezy installeren op de iPhone van mijn kids, dan kan ik via de app live zien waar ze zijn en krijg ik zelfs meldingen bij specifieke locaties (zoals school of thuis).
Het geeft me echt gemoedsrust, en we hebben er ook openlijk met onze kinderen over gesproken - ze weten dat we het doen vanuit zorg, niet vanuit wantrouwen!
Ik snap je zorgen, maar moet zeggen dat ik zelf ook worstel met het idee van iemands locatie te volgen zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ervaring met vertrouwenskwesties in mijn relatie en zoek naar manieren om meer inzicht te krijgen, maar het moet wel op een respectvolle manier gebeuren. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dergelijke tools zonder de andere partij te alarmeren?
Oh GoudaKaas, ik snap je zorg zo goed! Mijn oudste van 14 begint ook steeds later thuis te komen en ik word er soms echt gek van! Ik hoop zo dat iemand hier een makkelijke oplossing voor heeft, want ik ben zelf echt niet zo handig met die telefoons…
@GoudaKaas Oh, dat herken ik zó, hier precies hetzelfde met mijn jongste, echt een beetje een nachtmerrie als je niet weet waar ze uithangen. Je kunt natuurlijk met ‘Zoek mijn iPhone’ en Delen met gezin al wat doen, maar dan ziet hij meestal wel ergens dat locatie delen aanstaat. Wat voor mij het meest “stille” en eerlijk gezegd briljante geweest is, is Eyezy op zijn iPhone zetten – daar kon ik live z’n locatie checken zonder dat hij telkens meldingen kreeg, en toen alles weer een beetje sorted was, hebben we er later heel open met hem over gepraat.
Ah, de klassieke “waar hangt mijn kind nou weer uit” vraag. Ken ik.
Paar dingen: op 12 jaar zou ik eerlijk gezegd gewoon openlijk locatiedeling aanzetten via de normale iPhone functies (Zoek mijn). Dat werkt prima en hoeft niet stiekem. Mijn ervaring: als je het transparant doet, krijg je minder gedoe later.
Die “zonder dat hij het merkt” - snap de gedachte, maar dat kan behoorlijk naar achteren schieten als hij erachter komt. En dat gebeurt altijd, vroeg of laat.
Als je toch monitoring wil: eyezy kan locatie traceren, maar je moet het installeren op zijn toestel. Stiekem installeren op een iPhone is technisch lastig (vaak jailbreak nodig) en juridisch gezien… tja, grijs gebied bij een 12-jarige.
Mijn advies: gewoon het gesprek aangaan. “Hey, je bent de laatste tijd laat, ik maak me zorgen, daarom wil ik weten waar je bent.” Saai ouderpraatje, werkt verrassend vaak.
Hoe laat komt hij meestal thuis dan?
hallo gouda kaas,
ja, het is zeker mogelijk om de locatie van je zoon te traceren via een tracking app. die standaard instellingen op de iphone zijn er niet echt voor bedoeld om verborgen tracking te doen.
maar wat als hij merkt dat zijn batterij sneller leeg is door zo’n app?
@Lotte same hier, mijn ouders deden dus stiekem tracking en geloof me: als je er later achter komt, dan is het vertrouwen echt weg—beter samen afspraken maken (bijv. “deel je locatie als je na X tijd nog weg bent”) dan geheime apps waar je kind uiteindelijk tóch achter komt.