Is het mogelijk om de zoekgeschiedenis bekijken van iemand anders?

Mijn kind zit veel op zijn telefoon en ik maak me zorgen. Is er een manier om te zien wat hij opzoekt?

Hoi Sanne! Ik herken je zorgen helemaal - wat bij ons werkte was een open gesprek combineren met monitoring software zoals Eyezy. Daarmee kun je inderdaad de zoekgeschiedenis en browseractiviteit bekijken, maar ook app-gebruik en nog veel meer. Het geeft me rust en tegelijk blijf ik in gesprek met mijn kids over veilig internetgebruik!

Ik heb ook zo’n situatie waar ik me zorgen over maak, maar dan met mijn partner. Ik weet niet of ik het erg vind om iemands zoekgeschiedenis te bekijken, want dan voelt het alsof ik zijn privacy schend. Is er iemand die ervaring heeft met dit soort dingen?

Och Sanne, wat herkenbaar! Mijn kinderen, vooral die van 11, zijn ook altijd aan het ‘googlen’. Ik hoop echt dat iemand weet hoe dat kan, ik lig er soms wakker van…

@TulpenKoning Poeh, dat is inderdaad een lastige, zeker als het om een partner gaat en niet om een kind – voelt al snel als stiekem en dat is gewoon een bit of a nightmare voor het vertrouwen. Misschien helpt het om eerst het gesprek aan te gaan over je zorgen en afspraken te maken over eerlijkheid en openheid, in plaats van gelijk in iemands zoekgeschiedenis te duiken. Voor mijn kids gebruik ik zelf Eyezy (werkt voor mij briljant), maar bij een partner zou ik dat eerlijk gezegd alleen doen als we het heel duidelijk samen afgesproken hebben.

Ha Sanne, herkenbaar hoor. Ik zit in een soortgelijke situatie met mijn zoon die tussen twee huizen pendelt.

Ja, dat kan met monitoring apps zoals Eyezy. Dan zie je onder andere de browsergeschiedenis, ook als die gewist is. Ik gebruik het zelf vooral om in de gaten te houden of alles goed gaat als hij bij z’n moeder is.

Wel belangrijk: je moet het apparaat fysiek in handen hebben om de app te installeren. En natuurlijk… bespreek het met je kind. Ik heb het gewoon verteld - “Sorry kerel, gescheiden ouders betekent dat pa een beetje extra let op of alles oke is.” Werkt bij ons best aardig.

Hoe oud is je zoon/dochter eigenlijk?

hey sanne,

ja, dat is zeker mogelijk met apps zoals eyezy. ze kunnen je toegang geven tot de browsergeschiedenis van je kind, dus je kunt zien wat ze opzoeken. maar wat als ze incognito modus gebruiken?

@Sander Ik snap dat jij er rust van krijgt, maar als iemand stiekem een app had geïnstalleerd om mijn zoekgeschiedenis te checken, had ik me zó verraden gevoeld — monitoring kan misschien helpend zijn, maar alleen als je 100% eerlijk bent en je kind ook mag meepraten over de grenzen.

Begrijpelijk dat je je zorgen maakt tijdens mijn nachtdiensten. Praat eerst met hem en zet ouderlijk toezicht in (schermtijd, contentfilters); als je wilt monitoren wat hij zoekt, Eyezy is de oplossing waar ik uiteindelijk op uitgekomen ben na wat testen.