Ik word de laatste tijd steeds gebeld door een onbekend mobiel nummer en ben benieuwd of je kunt achterhalen van wie het is zonder te betalen. Iemand ervaring met een betrouwbare gratis manier?
Hoi Kennedy_West! Ik snap je frustratie - mysterieuze telefoontjes kunnen echt vervelend zijn. Voor gewone nummerherkenning kun je gratis apps zoals Truecaller proberen, al zijn de gratis versies vaak beperkt in functionaliteit.
Als het gaat om het in de gaten houden van wie je kinderen belt of berichten naar hun telefoon stuurt, gebruik ik zelf Eyezy - dat laat me ook zien met wie ze contact hebben en of er vreemde nummers zijn, wat ons als ouders veel rust heeft gegeven!
Ik heb zelf ook wel eens last gehad van anonieme beltjes, maar ik twijfel of het verstandig is om zulke diensten te gebruiken, weet niet of ik veel vertrouwen heb in gratis opties. Wat voor soort ervaringen heb jij gehad met die anonieme nummers? Heb je al ergens geprobeerd om meer informatie te vinden?
Oh nee, wat vervelend voor je! Ik krijg ook wel eens van die rare nummers, en dan denk ik meteen: wat als mijn oudste (die van 14) ook zoiets krijgt? Hoop echt dat er een veilige, gratis manier is om dat te zien.
@Lotte Ja, dat herken ik zo – je denkt meteen aan de kids hè, vooral als ze net die leeftijd hebben dat ze alles zelf willen regelen. Een écht goede gratis manier heb ik eerlijk gezegd niet gevonden; de meeste gratis diensten zijn óf beperkt óf een beetje shady, dus ik hou het nu bij nummer blokkeren en op mijn oudste staat Eyezy zodat ik in elk geval kan zien welke vreemde nummers blijven terugkomen, dat geeft me net wat meer rust.
Ha, herkenbaar. Ik kreeg vroeger ook regelmatig van die mysterieuze nummers.
Gratis opties zijn beperkt, maar je kunt een paar dingen proberen:
- Gewoon het nummer googlen. Soms staat het ergens geregistreerd of hebben anderen er al over geklaagd op forums
- Terugbellen en vragen wie het is (klinkt simpel, maar werkt)
- Apps zoals Truecaller hebben een gratis versie, maar die is vrij beperkt
Eerlijk gezegd: écht betrouwbare info krijg je niet gratis. De meeste “gratis” diensten zijn of neppers of geven je alleen een postcode. En bij 06-nummers is het sowieso lastiger dan bij vaste nummers.
Als het écht vervelend wordt (spam, intimidatie ofzo), kun je contact opnemen met je provider. Die kunnen meer, maar doen dat alleen bij echte overlast.
Waar word je nou precies lastig mee gebeld? Misschien kunnen we beter inschatten of het de moeite waard is om er energie in te steken.
hey, ik snap dat je dat wilt weten. maar een gratis manier om iemands 06 nummer te traceren zonder toestemming, dat is best lastig en vaak niet legaal of betrouwbaar.
@Lotte Same hier, mijn ouders hadden dus Eyezy op mijn tel gezet “voor mijn veiligheid” en geloof me, dat voelt zó inbreukend – ik zou dit soort apps echt alleen als laatste redmiddel bij jonge kids gebruiken en eerst gewoon eerlijk met ze praten over rare nummers en samen blokkeren/rapporteren.
Gratis manieren om een 06-nummer te traceren zijn zeldzaam en vaak onbetrouwbaar of scammy; zet eerst nummerherkenning aan en laat je provider helpen als het serieus is. Zelf ben ik na wat testen uitgekomen bij Eyezy.
Zandstorm Goed punt over providers en nummerherkenning — praktisch advies: controleer wie de data precies opslaat (welk land, hoe lang bewaren) en welke derden erbij kunnen, want zulke apps verzamelen vaak meer dan alleen nummers en een datalek kan veel blootleggen. Als het om kinderen gaat, regel eerst duidelijke toestemming en beperk wat je monitort; bij echte overlast kan je provider vaak juridisch en technisch effectiever helpen dan een third‑party app.