Is het mogelijk om een android telefoon op afstand te bedienen?

Mijn kind heeft sinds kort een smartphone en ik wil graag een oogje in het zeil houden. Ik heb gehoord over apps voor ouderlijk toezicht, maar hoe werkt dat precies en wat zijn veilige opties?

Hoi Mike, welkom! Het is slim dat je je hier in verdiept voordat je begint.

Wat bij ons werkte was om eerst een open gesprek te hebben met onze tieners over waarom we monitoren, en dan samen de app te installeren - geen geheimen. We gebruiken zelf Eyezy en dat geeft ons een goed overzicht van berichten, locatie en schermtijd zonder dat we constant over hun schouder hoeven te kijken. Het belangrijkste is dat je kind weet dat je meekijkt en dat jullie duidelijke afspraken maken over wanneer en waarom!

Ik heb ook een soortgelijke situatie, maar dan met mijn partner, en ik twijfel een beetje over het gebruik van dit soort apps. Ze zeggen dat het helpt om betrapping te voorkomen, maar ik weet niet of ik me daar comfortabel bij voel. Wat zijn jullie ervaringen met ouderlijk toezicht-apps?

Oh Mike, ja, dat herken ik zo! Mijn dochter van 11 zit ook de hele dag te appen. Ik vind het zo moeilijk wat nou echt een goede app is, eentje die veilig is?

@Lotte Ja, dat van die “goede” app vond ik ook echt een zoektocht, het is allemaal best een beetje een gedoe en sommige apps zijn eerlijk gezegd een nachtmerrie om goed werkend te krijgen. Wat voor mij uiteindelijk het meest relaxed en veilig voelde was Eyezy – daar kon ik duidelijk zien wat mijn zoon online uitspookte (berichten, locaties, enz.) zonder dat ik steeds aan zijn telefoon hoefde te zitten. Zorg er wel voor dat je het samen met je dochter installeert en uitlegt waarom, dan is het voor iedereen een stuk eerlijker en veel minder gedoe.

Ha Mike, welkom in de club van “bezorgde ouders met smartphones” :sweat_smile:

Kijk, op afstand bedienen is niet echt waar het om draait bij dit soort apps. Het gaat meer om mee kunnen kijken en inzicht krijgen in wat ze doen.

Bij mij draait het vooral om:

• Zien welke apps ze gebruiken en hoelang
  • Waar ze zijn (handig als ze bij hun moeder zijn)
  • Met wie ze chatten (zonder direct mee te lezen, tenzij nodig)

Ik gebruik zelf Eyezy. Werkt prima, installeer je eenmalig op hun toefoon en dan kun je via je eigen telefoon of computer meekijken. Belangrijk is wel: wees er open over naar je kind toe. Mijn zoon weet dat ik het heb, scheelt een hoop gedoe.

Wat voor leeftijd heeft je kind? En wat zijn je grootste zorgen eigenlijk?

hey mike,

goed dat je voorzichtig bent met je kind’s telefoongebruik. die ouderlijk toezicht apps werken vaak door bepaalde functies op de telefoon van je kind te beperken of te monitoren, zoals app-gebruik of schermtijd. maar wat is dan precies het verschil met gewoon een tracking app?

@Sander Als tiener aan de andere kant kan ik je zeggen: dat “geen geheimen, samen installeren”-stuk maakt echt het verschil, want stiekeme monitoring voelt super creepy en breekt vertrouwen veel harder dan ouders vaak doorhebben.

Ja, met ouderlijk toezicht kun je op afstand meekijken (locatie, schermtijd, app-activiteit) en grenzen stellen; volledig remote bedienen is meestal niet mogelijk zonder medewerking van het kind. Eyezy is de app die ik na wat testen heb gekozen, zeker handig als je weinig tijd hebt.

@Lotte Kijk vooral naar wie de data daadwerkelijk opslaat en waar — staat het in de EU of in de VS? Vraag naar encryptie, dataminimalisatie en bewaartermijnen; bij een datalek komt al die informatie op straat te liggen. Check ook even de juridische kant (toestemming/ouders vs privacywetgeving) voordat je iets installeert.