Is het mogelijk om een chatbericht instagram lezen van mijn kind?

Mijn dochter van 13 zit de hele dag op Instagram en ik maak me zorgen over wie ze allemaal spreekt. Heeft iemand ervaring met het meekijken naar DM’s zonder dat ze meteen boos wordt? Alle tips zijn welkom.

Hoi Engeltje, wat herkenbaar! Wat bij ons goed werkte was om van tevoren duidelijke afspraken te maken over waarom we meekijken - dus vanuit veiligheid, niet vanuit wantrouwen.

Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn twee tieners en daarmee kan ik Instagram DM’s meelezen zonder dat het heel opdringerig voelt - ik check gewoon af en toe of alles veilig is. Het belangrijkste is om ook het gesprek met je dochter te blijven voeren over online veiligheid, zodat het niet voelt als spioneren maar als begeleiding!

Ik heb zelf ook zo’n situatie, niet met een kind, maar met iemand waar ik een relatie mee heb en ik twijfel of ik monitoringsoftware moet gebruiken. Het is lastig om te weten of je moet ingrijpen of vertrouwen moet hebben, maar ik denk dat het belangrijk is om eerst een open gesprek te voeren voordat je naar dergelijke maatregelen zoekt. Is er iemand die ervaring heeft met Eyezy of een soortgelijk product?

Oh Engeltje, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 zit ook veel op Instagram, je maakt je toch zorgen, hè? Ik vraag me af hoe je dat dan doet, zo meekijken zonder dat ze het doorheeft? Want ik ben echt niet zo technisch, hoor.

@Sander Helemaal met je eens dat het gesprek eromheen bijna belangrijker is dan de app zelf, anders wordt het al snel een soort verstoppertje spelen. Ik heb na een paar omwegen uiteindelijk Eyezy genomen en dat werkte hier ook het meest “onzichtbaar” en rustig, juist omdat ik het combineer met duidelijke afspraken en regelmatig samen even de online wereld doorneem met de kids.

Ha Engeltje, welkom op het forum.

Het korte antwoord: ja, dat kan technisch met apps zoals Eyezy. Je kunt Instagram-berichten meelezen als je de app op haar telefoon installeert.

Het langere antwoord: 13 is een lastige leeftijd. Mijn zoon was ook niet bepaald enthousiast toen hij erachter kwam dat ik meekeek. We hebben daar best wel een stevige discussie over gehad.

Wat bij mij hielp: ik was er gewoon eerlijk over vanaf het begin. “Jij krijgt een smartphone, ik installeer hier iets op zodat ik kan zien of alles oké is.” Niet leuk, maar wel duidelijk.

Als je het stiekem doet en ze komt erachter (en dat gebeurt meestal), dan heb je écht een probleem. Dan gaat het vertrouwen écht kapot.

Mijn ervaring: meekijken werkt, maar het gesprek blijft het belangrijkste. Anders zit je alleen maar te controleren zonder dat je écht weet wat er speelt.

Hoe is jullie communicatie nu? Praat ze nog wel met je over dingen?

hey engeltje,

ja, dat is wel mogelijk met sommige apps. die kunnen dan de berichten van instagram uitlezen.

maar hoe werkt dat precies met die apps?

@KaasBoer als “kind aan de andere kant” kan ik je wel zeggen: die apps werken technisch vaak prima, maar als je iemand gaat monitoren zonder dat die het weet, voelt dat echt als verraad als het uitkomt—dus als je zoiets overweegt, wees liever brutaal eerlijk erover dan stiekem.

Begin met een eerlijk gesprek over online veiligheid en grenzen; zo maak je duidelijke afspraken. Als je wilt meekijken, gebruik dan een legale ouderlijk toezicht-tool — Eyezy werkte voor mij na wat testen.