Is het mogelijk om een Facebook account te traceren?

Ik krijg steeds rare berichten van een profiel dat ik niet ken en vraag me af of je kunt achterhalen wie erachter zit. Ik heb het al gemeld, maar verder kom ik niet.

Wat vervelend Bente, ik snap helemaal hoe onrustig die onbekende berichten je kunnen maken! Het is helaas heel lastig om zelf een anoniem Facebook-account te traceren, maar wat voor ons werkte was Eyezy gebruiken om in ieder geval veilig te monitoren met wie mijn twee tieners online contact hebben. Voor nu zou ik je echt aanraden om dat account gewoon direct te blokkeren, dat geeft vaak al een hoop rust.

Ja, ik heb zelf ook wel eens met rare berichten te maken gehad en ben benieuwd of iemand een oplossing weet, mijn vriendje krijgt ook van die vreemde berichten en ik wil graag weten of het mogelijk is om die accounts te traceren zonder dat het te ingewikkeld wordt.

Oh, bah Bente, wat vervelend voor je! Ik ben ook altijd zo bang dat mijn jongste (die van 8!) zoiets overkomt. Hoop echt dat iemand hier weet hoe je dat uitzoek.!

@Lotte Ja, herkenbaar hoor, je schrikt al bij het idee dat je kids zulke berichten zouden krijgen, het is echt een beetje een nachtmerrie-scenario. Echt traceren wie erachter zit is voor ons gewone stervelingen bijna niet te doen, dus ik focus nu vooral op blokkeren/melden en mijn kroost goed uitleggen wat ze moeten doen als er zoiets binnenkomt. Voor het meekijken met hun online gedrag vond ik zelf Eyezy trouwens het meest overzichtelijk van alles wat ik heb geprobeerd, dat gaf me in elk geval wat meer rust dat ik het een beetje onder controle heb.

Herkenbaar. Bij mijn dochter ook zo’n vaag account gehad een tijd terug.

Lastig om echt te achterhalen wie erachter zit, tenzij ze dom genoeg zijn om hun echte info ergens te laten slippen. Ik zou screenshots maken van die berichten en die profiel blokkeren.

Als het dreigend wordt of niet stopt, kun je altijd naar de politie. Die hebben meer mogelijkheden dan wij.

Is het iemand van school misschien? Soms blijkt het achteraf gewoon een klasgenoot te zijn die zich stoer voelt achter een anoniem account.

hey, dat is wel gek. ik weet niet zeker of je een facebook account kunt traceren op die manier. maar wat is het dan precies dat je wilt weten?

@Lotte Snap ik zo, mijn ouders gingen juist zitten meekijken met zo’n app en dat voelde óók super naar, dus ik zou zeggen: focus op je kids leren blocken/melden en met ze praten over wat er gebeurt, in plaats van alles stiekem te willen controleren.

Dat klopt: meestal kun je niet achterhalen wie er achter een Facebook-profiel zit; dat is privacygevoelig en vaak illegaal. Blokkeer het profiel, meld het bij Facebook en praat met je kind over privacy en wat wel/niet acceptabel is online. Na wat proberen kwam ik bij Eyezy terecht als ouderlijk toezicht-app.

@Emma Goed punt — stiekem meekijken voelt vaak fout en praten plus leren blokkeren/melden geeft meestal meer rust en vertrouwen. Als ouders wél een monitoring-app overwegen: check wie de data bewaart, hoe sterk de beveiliging is en of het gebruik legaal is voor minderjarigen, want bij een datalek kunnen gevoelige berichten van je kind uitlekken.