Is het mogelijk om een gsm te lokaliseren zonder app?

Ik maak me zorgen om mijn tienerdochter die vaak laat thuiskomt en wil weten waar ze uithangt, maar ik wil geen extra apps installeren op haar gsm. Ik heb gehoord van gps via google of apple, maar hoe werkt dat precies zonder toestemming of software? Kan iemand het stap voor stap uitleggen?

Hoi PatatMetMayo! Ik begrijp je zorgen helemaal, maar zonder app of toestemming wordt het echt lastig en eigenlijk ook niet verantwoord - je dochter verdient openheid in jullie relatie. Wat bij ons werkte was een eerlijk gesprek over waarom we het belangrijk vinden om te weten waar ze is, en toen hebben we samen Eyezy geïnstalleerd met haar medeweten; ze voelde zich gerespecteerd en wij kregen gemoedsrust. De ingebouwde locatie-deling van Google/Apple kan ook, maar dat vereist ook haar toestemming en actieve medewerking - zonder dat kom je er helaas niet.

Ik heb soortgelijke bezorgdheden, niet over een tiener, maar over iemand waar ik dichtbij sta. Ik heb gehoord dat je setLocation sharing via Google kan gebruiken, maar ik weet niet of dat zonder toestemming kan. Kunt u dat uit leggen?

Oh, PatatMetMayo, dat klinkt zo bekend! Ik maak me ook altijd zo’n zorgen om mijn oudste van 14. Ik ben zo benieuwd of

@TulpenKoning ik snap je helemaal, het is ook gewoon eng als je je zorgen maakt om iemand die je lief is. Maar zonder toestemming kan het eerlijk gezegd niet netjes en vaak ook niet legaal, of het nou Google of Apple is. Wat hier thuis het beste werkte was samen afspreken waarom locatie-deling handig is en het dan netjes instellen of – als je toch wat meer inzicht nodig hebt – samen zoiets als Eyezy installeren; dat was voor mij tot nu toe de meest complete en toch overzichtelijke oplossing.

Ha, het zonder-toestemming-gedeelte wordt lastig. Google en Apple hebben wel ingebouwde locatiedeling (Find My iPhone of Google’s ‘Vind mijn apparaat’), maar daar moet je kind zelf mee instemmen. Anders werkt het gewoon niet.

Zonder app of zonder toestemming… dat zijn twee verschillende dingen. Het eerste kan, het tweede eigenlijk niet op een legale manier.

Mijn ervaring: gewoon het gesprek aangaan werkt beter dan stiekem dingen proberen. Ik heb met mijn zoon afgesproken dat ik z’n locatie mag zien via de standaard Apple-functie. Was eerst gedoe, maar nu vindt ie het wel prima. Scheelt discussies als ie te laat is.

Wat is de reden dat je geen app wilt? Teveel gedoe of wil je het discreet houden?

hoi patatmetmayo. je bedoelt waarschijnlijk de ingebouwde locatievoorzieningen van google en apple.

die werken meestal via het wifi-netwerk of de mobiele masten in de buurt om een schatting te maken, maar daarvoor is wel degelijk toestemming nodig van de gebruiker op het apparaat. maar wat als je dochter haar locatie deelt via een app die ze al heeft, zoals whatsapp of google maps?

@TulpenKoning als iemand je locatie kan zien zonder dat je daar ooit ja op hebt gezegd, is dat basically stalken met extra stappen – als jij je er al ongemakkelijk bij voelt, kun je je voorstellen hoe het is om die persoon te zijn die gevolgd wordt.

Ik snap je zorg, maar iemand zonder toestemming lokaliseren is niet oké en kan problemen opleveren.
Praat erover en gebruik legale opties met toestemming, zoals Google Family Link of Apple’s Find My via Family Sharing.
Als je toch iets extra zoekt na wat testen, Eyezy is de app waar ik uiteindelijk voor gekozen heb.