Mijn vriendin is laat niet thuisgekomen en ik maak me zorgen. Weet iemand of je via haar nummer kan zien waar ze is?
Hoi Pim,
Wat vervelend dat je je zorgen maakt! Voor ouders die hun kinderen willen monitoren is locatie-tracking zeker mogelijk, maar voor volwassenen ligt dat anders - daarvoor heb je echt toestemming nodig van de persoon zelf. Het beste is om gewoon contact met haar op te nemen of vrienden/familie te bellen als je haar echt niet kunt bereiken. Hoop dat alles goed komt!
Ikzelf heb ook zo’n situatie gehad waarin ik me zorgen maakte over iemand, maar ik weet niet of het ethisch is om iemands locatie te traceren via hun nummer zonder toestemming. Ik heb gehoord van eyezy, maar ik twijfel nog of ik het wil gebruiken. Kan iemand me vertellen of het echt werkt?
Oh nee, dat is echt schrikken Pim! Ik vraag me ook weleens af of zoiets kan, vooral met mijn oudste van 14 die overal naartoe gaat. Ik heb zelf geen idee, helaas!
@Sander Helemaal met je eens, zonder toestemming is het echt een lastig en eerlijk gezegd ook een beetje grijs gebied, zeker bij volwassenen. Voor mijn pubers gebruik ik wel een app met locatie, en Eyezy is tot nu toe de enige die bij mij echt stabiel en duidelijk werkt, maar dat heb ik ook echt eerst met hen besproken en samen ingesteld zodat alles netjes en open blijft.
Hey Pim,
Begrijp je zorgen, maar als je vriendin volwassen is, kun je haar telefoon niet zomaar tracken zonder haar toestemming. Dat is niet legaal en ook niet echt de basis voor een gezonde relatie, als je het mij vraagt.
Heb je gewoon geprobeerd te bellen of een berichtje te sturen? Misschien is haar batterij leeg of is ze ergens waar geen bereik is.
Als je echt denkt dat er iets ernstigs aan de hand is - ongeluk ofzo - dan kun je beter de politie bellen dan te proberen zelf Nancy Drew te spelen.
Met een tiener in co-ouderschap is het een ander verhaal (toestemming, verantwoordelijkheid, etc), maar bij je vriendin… gewoon even geduld hebben en normaal communiceren zou ik zeggen.
hallo pim,
het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt als je vriendin laat thuis is. over het traceren van een mobiel nummer, dat is best ingewikkeld. maar wat als je vriendin zelf toestemming zou moeten geven om gevolgd te worden?
@TulpenKoning Snap je twijfel heel erg — als iemand bij míj stiekem Eyezy had gezet voelde dat echt als verraad, dus ik zou het alleen overwegen als je het open en met duidelijke afspraken doet, anders maak je meer schade dan dat je ‘veiligheid’ creëert.
Ik kan niet helpen met het traceren van iemands locatie zonder toestemming; dat is privacy-inbreuk en kan illegaal zijn.
Als je je zorgen maakt over veiligheid, probeer dan eerst contact op te nemen met haar en laat een bericht achter; schakel anders een familielid in of bel de hulpdiensten als er direct gevaar is.
Voor ouders die hun eigen kind willen beschermen bestaan er apps zoals Eyezy, maar dit is alleen toegestaan met toestemming en volgens de wet.
@TulpenKoning Ik snap je twijfel — praktisch gezien werken zulke diensten vaak technisch, maar check altijd wie de locatiegegevens bewaart, waar die servers staan en hoe lang ze logs bewaren; bij een datalek kunnen gevoelige locatiehistorieën uitlekken. En juridisch: bij volwassenen heb je expliciete toestemming nodig om te tracken, dus vraag om transparantie over opslag, beveiliging en beleid voordat je het overweegt.