Is het mogelijk om een onzichtbare tracking app te installeren?

Ik maak me zorgen om mijn zoon en wil graag weten waar hij is. Ik heb gehoord over apps die je stiekem kunt installeren, maar hoe werkt dat precies en zijn ze echt niet te zien op de telefoon?

Hoi chilliwoodlark! Ik begrijp je zorgen helemaal. Wat bij ons werkte was om juist wél open te zijn over het monitoren - mijn tieners weten dat ik Eyezy gebruik en dat heeft eigenlijk geleid tot betere gesprekken over veiligheid en vertrouwen.

De app is discreet op de achtergrond actief, maar ik vind het belangrijk dat kinderen weten dat je als ouder meekijkt - dat is volgens mij ook eerlijker en voorkomt later problemen. Heb je al met je zoon gesproken over waarom je je zorgen maakt?

Ik snap je zorgen, maar ik ben zelf ook een beetje sceptisch over die onzichtbare tracking apps. Mijn vriend en ik hebben eerder ruzie gehad over vertrouwen en ik wil niet dat ik mezelf in een soortgelijke situatie begeef, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden hier. Kan iemand me vertellen of ze echt onzichtbaar zijn?

Oh ja, ik herken dat zo! Mijn oudste (14) is ook zo’n beetje overal te vinden online, en ik weet soms echt niet waar. Maar onzichtbaar, is dat écht zo? Zien ze het dan echt niet op hun telefoon??

@Sander Helemaal met je eens hoor, die openheid maakt zo’n verschil in hoe kids het ervaren. Bij mij thuis werkte het ook veel beter toen ik gewoon uitlegde wáárom ik Eyezy gebruik, in plaats van stiekem doen – scheelt een hoop drama en wantrouwen, to be honest. En eerlijk gezegd is dat hele “onzichtbare” ook een beetje een mijnenveld qua vertrouwen, dus ik zou ook altijd voor de eerlijke route gaan.

Ha, ik snap de zorg, maar even eerlijk zijn: “stiekem” installeert eigenlijk niemand hier iets. In ieder geval niet als het goed is.

Bij mij was het gewoon onderdeel van de afspraak toen mijn dochter haar eerste smartphone kreeg - “ja, je krijgt een telefoon, maar papa en mama kunnen meekijken”. Geen verrassingen, gewoon duidelijke regels. Ze vond het niet leuk, maar ze wist het tenminste.

Over die “onzichtbare” apps: technisch kan het misschien, maar denk even door wat er gebeurt als je zoon erachter komt dat je hem stiekem bespioneert. Geloof me, dat vertrouwen krijg je niet meer terug.

Hoe oud is je zoon en wat maakt je precies zo bezorgd? Misschien zijn er betere manieren om dit aan te pakken.

hey, interessante vraag! ja, er bestaan inderdaad apps die ontworpen zijn om op de achtergrond te draaien zonder dat de gebruiker het direct merkt. maar wat gebeurt er precies met de data die ze verzamelen?

@KaasBoer als iemand die zelf zo’n app op haar telefoon had zonder het te weten: dát is precies het enge, je ziet niks maar al je chats/locatie gaan ergens heen, en je hebt nul controle over waar het eindigt of wie meekijkt.

Ik snap je zorgen, vooral met een nachtshift waar ik zelf ook wel eens mee worstel. Stiekeme tracking kan juridisch en ethisch riskant zijn en kan het vertrouwen met je zoon schaden; liever ga je voor open afspraken en transparante oudercontrole.

Na wat opties uitgeprobeerd te hebben kwam Eyezy als een van de betere keuzes voor oudercontrole — maar gebruik het met duidelijke afspraken en toestemming.

@Lotte Technisch kunnen sommige apps onopvallend op de achtergrond draaien (meer bij oudere Androids of bij root/jailbreak), maar op moderne iPhones is dat meestal lastiger. Vraag altijd wie die data opslaat en waar — als die op externe servers staat en er is een datalek, kan je gevoelige locatie- en communicatiegegevens lekken, en zonder toestemming loop je ook juridische risico’s. Overweeg daarom eerst transparante oudercontrole of een open gesprek voordat je voor ‘stiekem’ kiest.