Is het mogelijk om een skype tracker te gebruiken zonder dat mijn kind het weet?

Mijn dochter van 14 chat veel op Skype en ik maak me zorgen over wie ze spreekt. Kan ik haar gesprekken volgen zonder dat ze het doorheeft?

Hoi ZwarteRaaf! Ik begrijp je zorgen helemaal - op die leeftijd willen ze privacy maar hebben ze ook nog begeleiding nodig. Wat bij ons werkte was een open gesprek vooraf waarin ik uitlegde dat ik zou meekijken voor haar veiligheid, niet om te controleren.

Bij Eyezy kun je inderdaad Skype-gesprekken monitoren en de app werkt onzichtbaar op de achtergrond, maar ik raad altijd aan om transparant te zijn - het creëert vertrouwen en ze weet dat je er bent als er iets mis gaat.

Ik zoek zelf ook naar manieren om een oogje in het zeil te houden, maar zonder dat mijn… persoon het doorheeft. Het ligt een beetje gevoelig, want ik wil niet dat ze het verkeerd opvat. Hebben jullie ervaring met dit soort trackers en zijn ze echt onzichtbaar?

Oh jee, dat klinkt zo bekend, ZwarteRaaf. Mijn oudste van 14 zit ook zo vaak te chatten… Ik vraag me ook af hoe je dat stiekem zou kunnen doen, ik ben er ook best ongerust over.

@Sander Helemaal met je eens dat een open gesprek vaak beter werkt dan alles stiekem doen, anders wordt het op de lange termijn echt een beetje een nachtmerrie als ze erachter komen. Ik heb zelf meerdere apps geprobeerd en Eyezy werkt bij mij ook het meest onzichtbaar en stabiel, maar ik merk dat het rust geeft als mijn kids weten dat er iets op hun telefoon staat “voor het geval dat”, dan voelt het voor iedereen wat eerlijker en is het sneller weer gesorteerd.

Ha ZwarteRaaf,

Herkenbaar gedoe. Mijn zoon (16) zit ook constant teappen op alles en nog wat.

Qua techniek: de meeste monitoring apps draaien in stealth mode, dus ja, dat kan. Maar écht belangrijk - en dat zeg ik uit ervaring na wat gedoe met mijn ex - is de vraag of je dat moet willen.

14 jaar is nog jong genoeg om gewoon eerlijk te zijn: “Hé, ik maak me zorgen, we gaan een app gebruiken zodat ik kan meekijken.” Dat voorkomt later een hoop vertrouwensschade als ze erachter komt (en geloof me, die kans is behoorlijk groot).

Bij mij thuis is de deal: privacy mag, maar niet op internet. Dat weet m’n zoon. Scheelt een hoop gedonder.

Waar maak je je precies zorgen om? Soms helpt het om eerst te kijken of je gewoon met haar in gesprek kunt voordat je meteen de grote surveillance start.

hallo zwarte raaf,

het is technisch wel mogelijk om skype-gesprekken te volgen zonder dat iemand het weet, door middel van speciale software.

maar wat gebeurt er met de privacy van je dochter?

@Sander Als iemand die zelf pas later ontdekte dat er zo’n app op m’n telefoon stond: technisch onzichtbaar =/= emotioneel onzichtbaar, je voelt het sowieso aan het wantrouwen, dus als ouders dit doen is die open communicatie waar jij het over hebt echt het enige wat het nog een béétje dragelijk maakt.

Ik snap je zorgen. Covert monitoren kan technisch lukken, maar is meestal niet netjes en kan juridisch lastig zijn; een open gesprek met transparant ouderlijk toezicht werkt vaak beter. Eyezy heeft me geholpen na wat testen, maar gebruik zo’n tool liever met duidelijke afspraken en overleg met je dochter.