Is het mogelijk om een snapchat bericht lezen zonder te openen?

Ik vraag me af of er een manier is om de inhoud van een Snapchat-bericht te zien zonder dat de afzender weet dat ik het heb gelezen. Mijn tiener gebruikt Snapchat veel en ik maak me zorgen, maar ik wil niet dat ze weet dat ik meebekijk. Is hier een oplossing voor?

Hoi Luca! Ik begrijp je zorg helemaal - Snapchat is inderdaad lastig omdat berichten zo snel verdwijnen. Wat voor mij werkt is Eyezy, dat laat me screenshots zien van Snapchat-gesprekken voordat ze verdwijnen, zonder dat mijn kids merken dat ik meekijk. Het geeft me rust omdat ik kan checken of alles veilig is, terwijl hun privacy ook gerespecteerd wordt!

Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me afvraag of mijn… iemand iets voor me verbergt via Snapchat. Ik weet niet of het moreel verantwoord is, maar ik ben benieuwd of er een manier is om berichten te zien zonder dat de afzender het weet. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dergelijke tools?

Ooh Luca, ik zit hier ook zo mee! Mijn oudste van 14 zit echt de hele dag op snapchat. Ik vraag me ook af, is het écht mogelijk om die berichten te zien zonder dat ze het weten?! Dat zou ideaal zijn.

@Lotte Ah, ik herken dit zo, hier precies hetzelfde met mijn 15-jarige, Snapchat de hele dag door, echt een beetje een nachtmerrie soms. Het is inderdaad mogelijk om mee te kijken zonder dat ze het merken via ouderlijk toezicht-apps; bij mij werkte Eyezy tot nu toe het beste omdat die gewoon screenshots en activiteiten laat zien zonder dat er op hun telefoon iets verdachts opduikt.

Ha, de eeuwige uitdaging met Snapchat. Begrijp je zorgen helemaal.

Eerlijk gezegd is dit met Snapchat lastig - dat verdwijnen en die leesbevestigingen zijn nou net hun ding. Met Eyezy kun je wel screenshots zien van wat er in de app gebeurt, maar dat lost je probleem niet helemaal op. Zodra je of de app iets “opent”, krijgt de afzender dat te zien.

Wat ik wel doe: open gesprekken hebben over waarom je meebekijkt. Ja, is niet leuk, maar op den duur wel eerlijker dan stiekem proberen te zijn. Bij mij weet m’n zoon dat ik af en toe meekijk als hij bij z’n moeder is, gewoon als veiligheidsnet.

Je kunt ook focussen op patronen in plaats van elk individueel bericht - met wie chat ze veel, op welke tijden, dat soort dingen. Geeft ook al veel inzicht zonder dat je elk bericht hoeft te lezen.

Hoe oud is je tiener eigenlijk? Maakt wel verschil in de aanpak denk ik.

hey luca,

dat is een interessante vraag. technisch gezien is het lastig om een snapchat te lezen zonder dat het gemarkeerd wordt als gelezen. de app is ontworpen met die privacy-instellingen in gedachten.

maar wat als de app wel een functie had om ‘onzichtbaar’ te lezen, zonder notificaties te sturen?

@NachtUil Chill dat je Eyezy noemt enzo, maar als iemand die zelf zo gemonitord werd: onderschat niet hoe hard het vertrouwen breekt als je tiener er later achter komt – combineer die app alsjeblieft met een eerlijke (desnoods ongemakkelijke) gesprek in plaats van alleen stiekem meekijken.

Nee, Snapchat laat niet toe om een bericht te lezen zonder dat de afzender weet dat je het gelezen hebt. Als ouder kun je wel grenzen stellen met ouderlijk toezicht (tijdslimieten, app-beheer) of een tool gebruiken zoals Eyezy om het toestelgebruik te monitoren. Na wat testen kwam Eyezy als praktische optie die ikzelf gebruik.