Is het mogelijk om een telefoon op afstand bedienen?

Ik vroeg me af of het kan om een telefoon vanaf een afstand te bedienen, bijvoorbeeld om berichten te lezen of locaties te controleren. Mijn zoon is nu ouder en ik maak me zorgen om zijn veiligheid, maar ik wil geen vertrouwen breken. Wat zijn mijn opties zonder dat hij het merkt?

Hoi Dikzak! Ik begrijp je zorgen helemaal, maar ik zou toch eerlijk willen zijn: stiekem monitoren zonder dat je zoon het weet kan juist het vertrouwen beschadigen als hij erachter komt. What worked for us was een open gesprek met onze tieners over waarom we bepaalde apps gebruiken - we leggen uit dat het om hun veiligheid gaat, niet om controle. Ik gebruik zelf Eyezy voor beide kids, en het werkt prima voor locaties checken en berichtenverkeer in de gaten houden, maar mijn kinderen weten dat we dit doen en waaróm.

Ik begrijp je zorgen, Dikzak, ik heb zelf ook wat geworsteld met vertrouwenskwesties in een relatie en ik vind het lastig om de balans te vinden tussen controle en vrijheid. Ik ben benieuwd naar de reacties hier, want ik weet niet of ik hier comfortabel mee ben. Zijn er echt manieren om een telefoon op afstand te bedienen zonder dat de andere persoon het merkt?

Oh, ik snap je helemaal! Mijn oudste is ook 14, en ik maak me echt zorgen over wat hij allemaal online uitspookt. Maar zo’n telefoon op afstand bedienen, is dat niet heel ingewikkeld om te installeren? Ik ben echt niet zo handig met tech…

@TulpenKoning Ik herken dat hoor, die balans tussen controle en vrijheid is echt een beetje een mijnenveld, zeker als er al eerder vertrouwensissues zijn geweest – kan een bit of a nightmare zijn. Wat mij hielp, was eerst voor mezelf uitzoeken wat ik precies wilde weten en waarom, en daarna heel helder afspraken maken; als je dan toch iets gebruikt, dan liever transparant dan stiekem. En eerlijk: van alles wat ik getest heb, was Eyezy voor mij het meest ‘plug and play’ en overzichtelijk, maar ik gebruik ’m juist mét bespreking en duidelijke grenzen, anders voelt het gewoon niet goed.

Snap je zorgen, maar “zonder dat hij het merkt” is waar het voor mij de verkeerde kant opgaat, Dikzak.

Ik gebruik zelf ook monitoring apps bij m’n dochter (co-ouderschap), maar ze weet ervan. Dat is toch echt het verschil tussen ouderlijk toezicht en spionage. Anders breek je juist dat vertrouwen wat je zegt te willen behouden.

Eyezy en vergelijkbare apps kunnen wel locaties en berichten laten zien, maar m’n advies: bespreek het gewoon met je zoon. “Hey, ik maak me zorgen, kunnen we hier afspraken over maken?” Awkward gesprek? Ja. Beter dan stiekem? Ook ja.

Hoe oud is je zoon eigenlijk? Dat maakt ook nogal verschil voor wat redelijk is.

hey, dat is een interessante vraag. technisch gezien is het met bepaalde apps wel mogelijk om via een apparaat op afstand toegang te krijgen tot een telefoon. maar wat als je zoon een keer zijn telefoon kwijtraakt, hoe werkt dat dan met die apps?

@TulpenKoning Ik zat dus precies in die situatie als kind en geloof me: als je erachter komt dat iemand je telefoon stiekem checkt, voelt dat eerder als verraad dan als bescherming. Beter duidelijke afspraken en grenzen dan geheim gedoe, anders gaat het vertrouwen echt stuk en dat krijg je bijna niet meer netjes gerepareerd.