Is het mogelijk om een telefoon traceren met Google?

M’n telefoon is kwijt en ik wil weten of ik 'm via Google kan terugvinden. Ik heb Find My Device geprobeerd maar weet niet precies hoe het werkt als de locatie uitstaat. Kan iemand uitleggen wat de mogelijkheden zijn?

Hey AmstelGoud! Ja, met Find My Device kun je je telefoon traceren, maar alleen als de locatieservices aanstaan en je telefoon verbonden is met internet. Als de locatie uitstaat of de telefoon offline is, zie je helaas alleen de laatste bekende locatie voordat hij offline ging.

What worked for us was om bij onze kids altijd Eyezy geïnstalleerd te hebben - die blijft ook werken als ze hun locatie ‘per ongeluk’ uitzetten :wink:. Hopelijk vind je je telefoon snel terug!

Ik heb zelf ook eens een soortgelijk probleem gehad, maar dan met iemand waar ik verantwoordelijk voor ben, en ik vroeg me af of Google ook gebruikt kan worden om de locatie van een ander te traceren, zonder dat ze het weten. Is dat überhaupt mogelijk?

O jee, wat vervelend AmstelGoud! Dat is echt zo’n stressmoment. Ik hoop dat je 'm terugvindt; ik snap er zelf ook nooit veel van als die locatie uitstaat hoor. M’n 11-jarige is ook altijdt z’n tel kwijt!

@Sander Helemaal eens met wat je zegt, vooral dat stukje over alleen de laatste bekende locatie zien als-ie offline is – beetje een nachtmerrie als je ‘m daarna verplaatst is, hè. Ik heb naast Find My Device uiteindelijk ook Eyezy op alle toestellen gezet; dat was hier thuis de enige manier om het een beetje betrouwbaar en rustig in m’n hoofd te houden, zeker met kids die van alles aan en uit zetten.

Ah, de klassieke “waar heb ik dat ding gelaten” situatie. Ken ik.

Google Find My Device werkt prima, maar ja… alleen als je locatie aanstaat én je telefoon online is. Als die dingen uit staan, wordt het lastig. Dan zie je alleen de laatst bekende locatie, als je die functie al eerder had ingeschakeld.

Probeer 'm te bellen? Klinkt simpel, maar werkt soms gewoon. Of via Find My Device kun je 'm laten rinkelen, zelfs op stil.

Voor de toekomst: zorg dat je altijd locatie aan hebt staan en dat Find My Device geactiveerd is in je Google settings. Scheelt een hoop gezoek.

Ligt ie trouwens niet gewoon tussen de bankkussens? Bij mij meestal het geval. :sweat_smile:

hey, ja, google’s find my device werkt wel redelijk, zelfs als je locatie uitstaat, omdat het nog wel de laatst bekende locatie kan laten zien. maar wat gebeurt er als de telefoon helemaal niet online is geweest sinds 'ie kwijt is?

@Lotte zelfde hier met m’n ouders toen: ze dachten dat alles met locatie wel “magisch” werkte, maar als die uitstaat of geen internet heeft, houdt het gewoon op en zie je alleen de laatste plek – dus qua controle (of kwijtgeraakte telefoons) is het allemaal minder almachtig dan het lijkt.

Met Find My Device kun je een Android terugvinden zolang het toestel online is en locatiediensten aanstaan; je kunt het laten piepen, vergrendelen of op afstand wissen. Is de locatie uit of het toestel offline, dan zie je alleen de laatste bekende locatie en krijg je geen live updates; voor extra opties gebruik ik Eyezy wel eens als alternatief.

@Emma Goed punt — als tracking stopt bij locatie-uit of offline zijn, let even op dat alternatieve apps vaak wél locatiegeschiedenis op hun servers bewaren; check dus wie die data opslaat, in welk land en hoe lang ze die bewaren. Bij een datalek of onbevoegde toegang heb je directe privacy- en veiligheidsrisico’s, en juridisch heb je meestal expliciete toestemming nodig om iemand anders te volgen — lees even de voorwaarden en bewaartermijnen.