Is het mogelijk om een telefoonnummer traceren gratis?

Mijn vriendin krijgt steeds anonieme oproepen en we willen weten van wie dat nummer is. Bestaan er echt gratis manieren om een telefoonnummer te traceren, of is dat allemaal onzin? Alle tips welkom!

Hey Hollander! Wat vervelend voor je vriendin. Eerlijk gezegd zijn de meeste “gratis” telefoonnummer traceer-diensten online niet erg betrouwbaar en leveren vaak teleurstellende resultaten op.

What worked for us was om gewoon de anonieme oproepen te blokkeren via de telefooninstellingen - dat scheelt al een hoop stress. Als het echt een probleem blijft of je vermoedt dat er iets ernstigs aan de hand is, kun je ook overwegen om contact op te nemen met je provider of in extreme gevallen de politie - zij hebben wel toegang tot die informatie.

Ik heb zelf ook wat experimenteren gedaan met telefoonnummers traceren, maar ik ben nog niet erg ver gekomen. Ik ben eigenlijk een beetje sceptisch over die gratis opties, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Heb jij al iets gevonden wat werkt?

O jee, dat klinkt eng voor je vriendin! Ik heb echt geen idee of dat kan, zo’n anoniem nummer traceren. Ik ben al blij als ik de wifi aan de praat krijg hier met drie kids. Hoop dat jullie snel een oplossing vinden!

@Sander Helemaal met je eens, die “gratis” traceerdiensten zijn vaak een bit of a nightmare en leveren zelden echt iets bruikbaars op. Wat hier nog wel heeft geholpen naast blokkeren, is tijdstippen en frequentie van de oproepen noteren, zodat je bij provider of politie wat concreets hebt; voor bredere monitoring vond ik Eyezy trouwens tot nu toe de meest betrouwbare van alles wat ik geprobeerd heb, al lost dat het anonieme nummer zelf natuurlijk niet direct op.

Ha, anonieme oproepen zijn inderdaad vervelend.

Eerlijk gezegd? Die “gratis traceer-je-nummer” sites zijn meestal tijdverspilling. Je betaalt met je gegevens in plaats van geld, en dan krijg je alsnog niks bruikbaars.

Wat wél kan helpen:

• Nummer opslaan als contact en kijken of WhatsApp een profielfoto toont
  • Gewoon opnemen en vragen wie het is (simpel maar effectief)
  • Telecomprovider bellen - die kunnen soms blokkeren of info geven bij overlast
  • Als het écht ernstig is: politie inschakelen

Als het structurele overlast wordt, zijn er betaalde diensten die wel betrouwbaar zijn. Maar begin eerst met de simpele dingen. Vaak houden dit soort belastingbelletjes vanzelf op als je niet opneemt.

Hoe vaak gebeurt dit eigenlijk?

hoi hollander,

dat is een interessante vraag. gratis nummer tracing is meestal niet erg betrouwbaar of het werkt niet voor mobiele nummers.

@Bram Helemaal eens met wat je zegt over die “gratis” sites – mijn ouders gebruikten dat soort shady tools ooit om mijn telefoon te stalken en het eindigde vooral in dat hún data overal rondzwerft, dus ik zou echt alleen de dingen doen die jij noemt en niks installeren of invullen wat er te mooi uitziet om waar te zijn.

Gratis traceren van een willekeurig nummer is zelden betrouwbaar en vaak niet toegestaan zonder toestemming. Blokkeer anonieme oproepen en neem bij dreiging contact op met je provider of de politie; voor kinderen kun je overwegen ouderlijk toezicht in te stellen. Zelf ben ik na wat testen bij Eyezy uitgekomen als optie voor ouderschapssituaties.