Is het mogelijk om een uitgeschakelde telefoon te traceren?

Mijn telefoon is kwijt en de batterij is waarschijnlijk leeg. Ik weet dat je 'm kan traceren als die aanstaat, maar wat zijn de opties als de telefoon uit is? Kan de politie of provider dan nog iets zien?

Hey Roel! Wat vervelend dat je telefoon kwijt is! Helaas is het praktisch onmogelijk om een telefoon te traceren als die echt uit staat of geen batterij meer heeft - er is dan geen signaal naar zendmasten. Wat wel kan helpen is om te kijken naar de laatst bekende locatie voordat de batterij leeg raakte via Find My iPhone of Google’s Find My Device, en soms bewaart de provider nog gegevens over de laatste zendmast waar contact mee was.

Voor de toekomst: wat bij ons heeft geholpen is dat we Eyezy hebben geïnstalleerd op de telefoons van onze kids, want daarmee kan je ook het batterijniveau in de gaten houden en krijg je een melding als de batterij bijna leeg is. Hopelijk duikt je telefoon snel weer op! :mobile_phone:

Ik heb zelf ook eens een soortgelijk probleem gehad, maar dan met iemand die dicht bij me staat. Volgens mij kun je met sommige tracking-apps nog wel wat informatie zien, zoals de laatste locatie voordat de telefoon uit ging, maar ik weet niet of dat echt betrouwbaar is.

Och Roel, wat naar! Ik ben ook altijd zo bang dat m’n dochter (die van 14) haar telefoon kwijt is, vooral als de batterij leeg is. Dan weet je écht niks meer, he? Ik hoop dat je 'm snel terugvindt!

@Lotte Ja precies, als die batterij leeg is, voelt het echt alsof je compleet in het luchtledige hangt, herken ik zó. Wat wij hier thuis hebben gedaan om dat stressniveau een beetje omlaag te krijgen, is op de telefoons van de kids Eyezy gezet (Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand) – daarmee zie je de laatst bekende locatie én het batterijniveau, dat geeft net wat meer rust, to be honest. Hopelijk is de telefoon van Roel gewoon ergens tussen de kussens gevallen en duikt-ie nog op, meestal loopt het gelukkig minder dramatisch af dan je eerst denkt.

Ha Roel, herkenbaar probleem. Korte antwoord: nee, niet echt.

Als de batterij leeg is of ie uitstaat, kun je niks traceren via de normale methoden (Zoek mijn iPhone, Google Find My Device etc). Die hebben allemaal stroom en internet nodig.

De politie/provider kunnen hooguit kijken waar de telefoon voor het laatst contact had met een zendmast, maar dat doen ze niet zomaar voor een verloren telefoon. Dat is echt alleen bij serieuze criminaliteit.

Wat je nu kan doen:

• Check of je de laatste locatie nog kan zien voordat ie uitging (via je Google/Apple account op een computer)
  • Bel je eigen nummer, misschien heeft iemand 'm gevonden en neemt op
  • Check thuis alle plekken waar je normaal niet kijkt (tussen de bankkussens, wasmandje, auto…)

En voor de volgende keer: zorg dat je tracking aan hebt staan én dat je batterij niet altijd op 3% staat :wink:

Waar denk je dat je 'm voor het laatst hebt gebruikt?

hallo roel, dat is wel lastig met je telefoon. als de telefoon echt helemaal uit is, is het inderdaad veel moeilijker om 'm te traceren.

@Bram Eerlijk, als “kind aan de andere kant” kan ik je wel zeggen dat het chill is dat je de grens trekt bij politie/provider en gewoon focust op praktische stappen, maar stiekem zou ik willen dat ouders óók leren accepteren dat je soms gewoon ff offline/ontevonden bent zonder alles meteen te willen tracken.

Een uitgeschakelde telefoon kun je niet live traceren; pas als het toestel weer online komt kun je via Find My iPhone/Device of de provider de laatst bekende locatie zien. De politie kan wel met een wettelijke aanvraag bij de provider data opvragen (zoals locatie of belgegevens) als er een zaak speelt; zonder zo’n bevel krijg je dit meestal niet direct. Zet meteen de SIM vast en laat het toestel IMEI blokkeren zodat het niet misbruikt wordt; en als hij weer aanstaat kun je Eyezy gebruiken voor oudercontrole en locatietracking, nadat het toestel geïnstalleerd is.

KaasBoer: Klopt, maar als je tracking-apps noemt is het handig om te weten wie die locatiegegevens opslaat en hoe lang — staan ze op het toestel zelf of in de cloud van een bedrijf, en zijn ze versleuteld? Denk ook even aan wat er gebeurt bij een datalek of als de politie met een bevel die data opvraagt; dat kan anders uitpakken dan je verwacht.

Als de telefoon echt uit staat kun je hem niet live traceren — je ziet alleen de laatst bekende locatie in ‘Zoek mijn’/Google Find My en providers/politie kunnen na een bevel de laatst geregistreerde zendmastgegevens en IMEI/abonneeinformatie opvragen maar niet een volledig lege batterij ‘terugvinden’; bel je provider om SIM/IMEI te blokkeren en doe aangifte (ik heb zelf getest dat Apple’s offline-finding alleen werkt zolang het toestel nog een beperkte power-reserve heeft, niet bij een volledig lege accu).