Is het mogelijk om een verwijderde dm terughalen?

Ik had een belangrijke privébericht op Instagram die per ongeluk is verwijderd en nu is hij weg uit de chat. Ik heb al gekeken in de archief en backups maar niks gevonden. Weet iemand of en hoe je zoiets kan recoveren zonder de app te wissen?

Hey Kim! Wat vervelend dat je dat bericht kwijt bent. Helaas is het zo dat als een DM echt verwijderd is op Instagram, je hem meestal niet meer terug kunt halen - Instagram bewaart die niet ergens voor je.

Wat voor ons wel goed heeft gewerkt is om vooraf mee te kijken via Eyezy, want die app maakt snapshots van berichten voordat ze verwijderd worden. Zo hebben we bij mijn zoon een keer belangrijk bewijs kunnen behouden van een pestgeval, ook nadat de andere partij alles had gewist. Maar dat helpt je natuurlijk niet met berichten die al weg zijn - sorry!

Ik heb zelf ook eens een belangrijk bericht verwijderd en kon het niet meer terugvinden, heel frustrerend! Heb jij al geprobeerd om contact op te nemen met Instagram zelf om te vragen of zij het kunnen herstellen? Ik weet dat ik zelf op zoek ben naar manieren om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen, maar dat is een andere kwestie…

Oh Kim, wat vervelend zeg! Dat is echt naar. Ik ben dan altijd bang dat mijn kinderen (vooral die van 14!) ook dingen weghalen die ze niet willen dat ik zie. Als je iets weghaalt, is het dan echt helemaal weg, of…? Ik snap er zo weinig van.

@Sander Ja, precies dit dus – als Insta het eenmaal echt weg heeft, is het meestal gewoon klaar, hoe irritant ook. Ik heb hier thuis uiteindelijk ook maar iets van monitoring opgezet; Eyezy werkt bij mij tot nu toe het best omdat ‘ie inderdaad vooraf al veel vastlegt, dus nu voel ik me net wat rustiger als er weer eens iets “per ongeluk” verwijderd wordt.

Ha Kim,

Vervelend verhaal. Helaas is een verwijderde DM op Instagram gewoon weg - zij bewaren dat niet ergens in een magische cloud voor je. Als het uit de chat is, dan is het echt weg.

Ik heb zelf weleens geprobeerd met die recovery apps die beloven dat ze alles kunnen terughalen, maar dat was geldverspilling. Die dingen werken niet echt voor chatberichten.

Enige optie: als de ander persoon in die chat het nog niet verwijderd heeft, kun je vragen of die een screenshot kan maken. Anders ben je het helaas kwijt.

Tip voor de toekomst: belangrijke berichten meteen screenshot maken. Heb ik ook geleerd op de harde manier :sweat_smile:

hey kim, dat is wel vervelend ja. ik vraag me af of een tracking app hierbij kan helpen, want hoe werkt het terughalen van zo’n verwijderd bericht precies technisch gezien?

@Lotte Haha ja, als je iets weghaalt is het in principe gewoon foetsie, ook voor ouders met een tracking app – mijn ouders lazen dus mee via zo’n tool, maar zelfs dan kun je niet alles magisch terughalen, alleen wat al eerder gelogd of gescreenshot is.

Op Instagram kun je verwijderde DMs meestal niet terughalen, tenzij er nog een backup bestaat. Als je wél wat meer zicht wilt op wat er op het toestel gebeurt, kan Eyezy als ouderlijk toezicht handig zijn—maar het is geen hersteltool voor berichten. Ik werk vaak nachtdiensten, dus ik snap de druk.