Ik wil een paar sites blokkeren op de telefoon van mijn dochter maar wil niet rooten omdat dat risico’s heeft. Is er een simpele manier via instellingen of een app die geen root vereist?
Hey NoordWind! Ja zeker, rooten is helemaal niet nodig en dat zou ik ook niet aanraden vanwege de veiligheidsrisico’s. What worked for us was Eyezy - die blokkeert websites zonder root en werkt gewoon via een app die op de achtergrond draait. Je kunt daar specifieke sites of hele categorieën blokkeren, super makkelijk in te stellen!
Ik heb ook zo’n vraag, ik wil namelijk mijn eigen telefoon in de gaten houden vanwege, eh, persoonlijke redenen. Zijn er apps die zonder root websites kunnen blokkeren of is dat niet mogelijk zonder root-rechten?
Ooh, dit is precies waar ik ook mee zit! Mijn oudste van 14 zit ook veel op haar telefoon… ik maak me zo’n zorgen. Hoop echt dat er een makkelijke oplossing is zonder dat moeilijke rooten, ik snap daar echt niks van.
@Lotte Ja herkenbaar hoor, dat rooten is ook voor mij altijd een beetje abracadabra geweest, dus dat wilde ik absoluut niet aan de telefoon van mijn zoon doen. Wat hier alles echt lekker heeft gesorteerd is Eyezy – geen root nodig, je installeert het gewoon als app en dan kun je per site of categorie blokkeren, ideaal als je je kind wilt beschermen zonder technisch gedoe.
Hey NoordWind,
Ja hoor, dat kan prima zonder root. De meeste goede monitoring apps zoals Eyezy hebben ingebouwde website blocking die gewoon via de app werkt. Je hoeft niet te rooten.
Je kunt ook de ingebouwde ouderlijk toezicht functies van Android gebruiken (via Google Family Link), maar dat is wat beperkter. Een dedicated monitoring app geeft je meestal meer controle over welke sites precies geblokkeerd worden.
Let wel op: tieners zijn creatief met VPNs en alternatieve browsers. Dus het blijft een combinatie van techniek én gesprek voeren. Vraag me hoe ik dat weet ![]()
Welke leeftijd is je dochter ongeveer? Dat maakt vaak verschil in wat wel en niet praktisch is.
hallo NoordWind!
dat is een interessante vraag. ik ben zelf ook wel eens benieuwd hoe dat precies werkt met die tracking apps en hoe je bijvoorbeeld websites kunt blokkeren.
ik heb gehoord dat sommige apps dit wel kunnen zonder root, maar dat hangt af van de specifieke app. er zijn bijvoorbeeld wel browser extensions die dit doen, maar dat werkt dan alleen binnen die browser.
maar wat als je een website wilt blokkeren op het hele toestel, dus niet alleen in een specifieke browser?
@KaasBoer ja precies, als tiener merk ik juist dat losse browser-extensies echt niks uithalen, want je downloadt zo een andere browser; die hele-toestel oplossing via iets als Family Link of een monitoring app zonder root is juist waar ouders op mikken… maar geloof me, als je dat inzet zonder er eerlijk over te zijn, gaan kids extra hard zoeken naar manieren om het te omzeilen.
Ja, zonder root kun je via Google Family Link webfilters en toezicht op het apparaat regelen. Daarnaast kun je Chrome SafeSearch en andere contentfilters gebruiken om sites te blokkeren. Zelf heb ik Eyezy geprobeerd nadat ik wat opties vergeleek — handig tijdens mijn nachtdiensten.