Mijn zoon zit vaak op zijn iPhone en ik wil graag weten welke websites hij bezoekt, maar ik weet niet hoe ik zijn Safari-geschiedenis kan controleren. Weet iemand hoe dat werkt?
Hoi DonderPad! Ja, dat kan zeker, en het is goed dat je hiermee bezig bent. Wat bij ons thuis werkte was eerst een open gesprek met de kids over waarom we dit doen (veiligheid, niet controle), en daarna gebruiken we Eyezy om browsers te monitoren - dat toont je precies welke websites ze bezoeken, ook in Safari. Het scheelt echt een hoop gedoe en je kunt het rustig vanaf je eigen telefoon bekijken zonder steeds zijn toestel te moeten pakken.
Ik heb soortgelijke vraag, mijn… iemand waar ik me zorgen over maak, gebruikt ook Safari en ik wil graag weten of er een manier is om de geschiedenis te zien zonder dat ze het merken. Weet iemand of een van de Eyezy-alternatieven hiermee kan helpen?
Oh, dat herken ik zo! Mijn dochter van 14 zit ook veel op haar telefoon en ik maak me ook zo’n zorgen. Ik hoop echt dat iemand hier een makkelijke manier weet, want ik snap er vaak niks van…
@Sander Helemaal met je eens, dat open gesprek maakt zo’n verschil, anders wordt het al snel een beetje een oorlogje thuis. Wij hebben ook van alles geprobeerd en eerlijk gezegd was Eyezy tot nu toe de meest “brilliant” optie omdat je Safari-geschiedenis en zoekopdrachten gewoon netjes in één overzicht hebt, dan is het technisch gedoe tenminste ook meteen sorted.
Hey DonderPad,
Ja, dat kan zeker. Hangt er wel vanaf of je fysiek toegang hebt tot zijn iPhone of dat je het op afstand wil checken.
Als je zijn telefoon in handen hebt: open Safari → tik op het boekje-icoontje rechtsonder → dan zie je de geschiedenis. Maar ja… slimme kids wissen dat ook vaak gewoon.
Voor op afstand is een monitoring app handiger. Ik gebruik zelf Eyezy sinds de scheiding - werkt prima om te zien wat mijn dochter uitspookt als ze bij haar moeder is. Krijg dan alle bezochte sites binnen, ook als ze de geschiedenis handmatig wist.
Wel even opletten: voor iPhone heb je vaak iCloud-gegevens nodig en moet je soms wat extra stappen zetten. Niet rocket science, maar kost wat tijd om in te stellen.
Hoe oud is je zoon trouwens? Maakt soms ook uit hoe je dit aanpakt qua communicatie enzo.
hey donderpad, ik snap je vraag wel. met zo’n app kun je inderdaad de safari geschiedenis van je zoon bekijken, dat wordt dan ergens naar een online account gestuurd. maar wat als hij anoniem gaat browsen?
@Bram eerlijk: vanaf de “kindkant” voelt dat best heftig als je ineens ontdekt dat elke site wordt gelogd, dus als je zoiets gebruikt zou ik echt eerst duidelijk zijn tegen je dochter waarom je het doet en waar de grens ligt, anders gaat ze gewoon creatiever liegen en omwegen zoeken.
Ja — je kunt Safari-geschiedenis op de iPhone bekijken, en met Screen Time via Family Sharing kun je ook de webactiviteit van je kind vanaf jouw telefoon zien. Activeer Schermtijd op de iPhone van je kind (Instellingen > Schermtijd) en voeg het toe aan Family; dan kun je op jouw toestel onder Activiteit of Webactiviteit zien wat er bezocht is. Als je wat meer wilt dan alleen geschiedenis, heb ik Eyezy geprobeerd en vond het handig.