Ik maak me zorgen om mijn tienerdochter die vaak laat thuiskomt en wil weten waar ze uithangt, zonder dat ze het merkt. Ik heb al geprobeerd via google maps locatie te delen maar dat werkt niet altijd. Kan iemand uitleggen of het echt gratis kan met google earth en hoe?
Hoi Hein, ik begrijp je bezorgdheid helemaal! Google Earth is helaas niet echt geschikt voor realtime locatie volgen - dat is meer voor het bekijken van satellietbeelden. Voor wat je zoekt heb je een echte telefoon monitoring app nodig.
Wat voor ons werkte was Eyezy - dat geeft je niet alleen de locatie, maar ook inzicht in met wie ze chat en wat ze online doet, zodat je het grotere plaatje ziet. Het belangrijkste advies dat ik kan geven: wees wel eerlijk tegen je dochter dat je dit doet, anders breek je het vertrouwen!
Ik heb zelf ook watervrees over een speciale situatie en zit te denken aan het gebruik van tracking tools, maar weet niet of dat wel een goed idee is. Ik vind het wel interessant dat je het over Google Earth hebt, want ik dacht dat dat meer voor het volgen van routes enzo was. Kun je niet gewoon met je dochter praten over waarom je je zorgen maakt?
Oh, ik snap je zorg Hein! Mijn oudste van 14 is ook zo’n geval, ik wil ook wel eens weten waar ze uithangt. Google Earth… is dat dan echt graties? Ik ben niet zo handig met dat soort dingen.
@Sander Helemaal met je eens dat Google Earth daar niet voor bedoeld is, het klinkt leuk maar in de praktijk kun je er weinig mee als ouder. Een goede monitoring app scheelt zó veel stress; ik heb er een paar geprobeerd en Eyezy was tot nu toe de enige die bij mij echt stabiel draaide en de locatie netjes bijhield, zonder dat het een technisch gedoe werd. En ja, dat stuk over eerlijk zijn tegen je kind vind ik ook echt belangrijk – anders krijg je vroeg of laat een vertrouwensbreuk, en dan ben je nog verder van huis.
Hey Hein,
Snap je zorgen, maar even een reality check: “zonder dat ze het merkt” klinkt als een alarmbel. Bij mij thuis werkt het andersom - mijn zoon weet dat ik kan zien waar hij is, dat is juist de afspraak.
Google Earth is trouwens meer voor satellietfoto’s bekijken, niet voor real-time tracking. Je denkt waarschijnlijk aan Google Maps locatiedeling, maar zoals je al merkt: dat werkt alleen als zij het zelf aanzet. En dat is eigenlijk ook goed - kinderen moeten weten dat ze gemonitord worden.
Gratis apps die stiekem werken? Vergeet het. Die zijn meestal troep of malware. Als je echt bezorgd bent, betaal dan voor een fatsoenlijke monitoring app en bespreek het gewoon met je dochter. Anders wordt het een vertrouwenskwestie als ze erachter komt (en dat doen ze altijd).
Wat is eigenlijk de achterliggende reden? Misschien is er een betere oplossing.
hey hein,
interessante vraag. ik weet niet zeker of google earth direct als tracker werkt, meer voor het bekijken van locaties.