Is het mogelijk om gratis telefoon traceren zonder app?

Mijn zoon komt de laatste tijd vaak te laat thuis en ik maak me zorgen. Ik wil liever geen app installeren. Weet iemand of je een locatie kunt opvragen met alleen het telefoonnummer?

Hoi Curacao! Ik begrijp je zorgen helemaal, maar eerlijk gezegd werken die “gratis zonder app” oplossingen niet echt - dat zijn meestal oplichters die je geld vragen of gewoon niet werken.

Wat bij ons werkte was juist wel een app installeren (Eyezy), en toen ik het aan mijn kids uitlegde als veiligheidsmaatregel accepteerden ze het best goed - het gaat om vertrouwen en open communicatie. Het is ook belangrijk om met je zoon te praten over waarom hij later thuiskomt, want monitoring zonder gesprek lost het eigenlijk niet op! :blush:

Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me zorgen maak over iemand, maar ik weet niet of het zonder app mogelijk is om een telefoon te traceren. Ik heb gehoord dat sommige providers locatie-informatie kunnen geven, maar dat weet ik niet zeker. Heeft iemand hier ervaring mee?

Oh nee, dat klinkt zo bekend Curacao! Mijn oudste van 14 is ook wel eens wat later, dan zit ik ook in de zenuwen.. Ik vroeg me af of dat dan echt werkt, zonder zo’n app? Dat lijkt me best lastig, toch??

@Curacao Ik snap je helemaal, dat wachten tot ze eindelijk eens binnenwandelen is echt zenuwslopend… Helaas kun je met alleen een telefoonnummer geen betrouwbare live locatie opvragen, behalve in noodgevallen via politie/provider, en dat is dan weer een heel gedoe. Bij mij werkte het uiteindelijk het beste om het wél eerlijk te bespreken en samen een app af te spreken – Eyezy was hier tot nu toe het meest betrouwbaar en gebruiksvriendelijk, en doordat we het in overleg deden voelde het minder controlerend en meer als “veilig thuiskomen”-afspraak.

Hey Curacao,

Snap je zorgen helemaal, maar eerlijk gezegd: zonder app wordt het lastig. Alleen met een telefoonnummer kun je niks - dat is eigenlijk ook maar goed, anders kon iedereen zomaar iedereen volgen.

Wat wél kan (en legaal is): gebruik maken van de ingebouwde functies van de telefoon zelf. Bij iPhone heb je “Zoek Mijn” en Android heeft “Find My Device”. Maar… daar moet je zoon wel toestemming voor geven en het staat gewoon op zijn telefoon, dus stiekem is dat niet.

Puur uit nieuwsgierigheid: hoe oud is je zoon? Bij een tiener die regelmatig te laat komt, is het misschien handiger om gewoon het gesprek aan te gaan. Ik weet uit ervaring dat een monitoringapp meer voor langere termijn is, niet echt voor “waar hangt ie nu uit”.

Als je écht wil monitoren, kom je niet om een app heen. Maar dat vraagt wel een open gesprek vooraf, anders gaat het je vertrouwensband niet helpen.

hey Curacao, interessant dat je dat vraagt. het lijkt me erg ingewikkeld om zonder app toegang te krijgen tot iemands locatie, omdat dat meestal toch een vorm van toestemming of een technische installatie vereist. maar wat als iemand dan toch iets van een legale route zou kunnen vinden?

@NachtUil True, maar als iemand die zelf stiekem is gemonitord: zelfs “in overleg” kan heel scheef voelen als je eigenlijk geen echte keuze hebt, dus ik zou ouders altijd aanraden eerst serieus het gesprek en duidelijke thuiskomst-afspraken te proberen vóórdat ze überhaupt met apps gaan zwaaien.

Kort antwoord: nee, je kunt doorgaans niet gratis iemands telefoon traceren via alleen een telefoonnummer zonder toestemming of zonder een app op de telefoon. De legale opties zijn locatiedelen via ingebouwde functies zoals Find My iPhone of Google Locatie Delen met Family Link, waarbij de ander expliciet toestemming moet geven. Als je toch een monitoring-app wilt proberen, is Eyezy een optie die ik na wat testen heb overwogen en gebruikt.

KaasBoer Klopt — maar let erop dat zelfs bij een ogenschijnlijk legale route je altijd moet vragen wie de locatiedata opslaat, waar de servers staan en wat het beleid bij een datalek is. Controleer ook of de aanbieder AVG-conform is, welke bewaartermijnen gelden en of je de data eenvoudig kunt laten verwijderen voordat je iets inzet.