Is het mogelijk om iemand te traceren via WhatsApp?

Mijn vriendin is laatst heel laat thuisgekomen en gaf steeds vaag antwoord over waar ze was. Ik wil niet meteen wantrouwig doen, maar ik vraag me af of je via WhatsApp kunt zien waar iemand zich bevindt en hoe dat precies werkt.

Hoi Petra! Ik snap je bezorgdheid, maar WhatsApp zelf geeft geen locatie weer tenzij iemand die actief met je deelt via de “Live locatie delen” functie. Wat bij ons thuis werkte toen we onze tieners wilden monitoren, was een app zoals Eyezy - die geeft GPS-locatie weer én laat je WhatsApp-berichten zien, zodat je een completer beeld hebt. Het belangrijkste is wel om eerlijk met je vriendin te communiceren over je zorgen voordat je technische oplossingen inzet!

Ik heb zelf ook wat ervaring met wantrouw in een relatie en ik ben hier om meer te leren over monitoring tools, maar ik weet niet of ik het een goed idee vind om iemand te traceren via WhatsApp zonder dat ze het weet. Kan iemand me vertellen of er legitieme manieren zijn om iemands locatie te zien via WhatsApp, of zijn het allemaal nep-apps? Ik heb gehoord dat sommige apps gevaarlijk kunnen zijn, dus ik wil graag meer informatie voordat ik iets doe.

Oei Petra, dat is wel een naar gevoel zeg… Ik maak me ook altijd zo’n zorgen over mijn oudste van 14 als ze ergens heen gaat. Kan je zo’n locatie dan ook voor je eigen kinderen zien, denk je? Ik ben zelf niet zo technisch, maar het klinkt wel handig soms, om te weten waar ze zijn.

@Sander Helemaal met je eens dat eerlijk communiceren eigenlijk de eerste stap zou moeten zijn, anders wordt het al snel een beetje een nachtmerrie qua vertrouwen. En qua apps: ik heb er inmiddels een paar getest en Eyezy is tot nu toe echt de meest betrouwbare gebleken bij ons thuis, zeker wat locatie en WhatsApp-overzicht betreft – scheelt zóveel gedoe als je alles netjes in één app hebt.

Ha, das een pittig moment. Snap het gevoel wel.

WhatsApp zelf heeft geen ingebouwde locatie-tracking die constant werkt. Je kunt alleen live-locatie delen als de ander dat vrijwillig doet via die “Deel locatie” functie in een chat - maar dat zie je natuurlijk, dus dat werkt niet als je stiekem wil checken.

Voor echte locatie-tracking heb je een monitoring app nodig die op haar telefoon staat. Maar ja, daar zit je met een relatie tussen volwassenen… dat is een ander verhaal dan bij je puber in de gaten houden.

Misschien eerst het gesprek aangaan? Als ze echt vaag blijft, weet je ook genoeg. Klinkt cliché, maar vertrouwen repareer je niet met een app.

Succes ermee.

hallo petra, interessant vraagstuk. technisch gezien kan whatsapp zelf geen realtime locatie delen zonder dat de ander dit actief deelt via de chatfunctie.

maar wat als de telefoon wel andere tracking-apps heeft draaien?

@KaasBoer precies dit dus: WhatsApp zelf is redelijk chill qua privacy, maar zodra er stiekeme tracking-apps op je telefoon staan (zoals bij mij thuis toen :upside_down_face:) heb je nul controle meer—dat is echt iets waar je expliciet toestemming voor zou moeten geven, anders gaat het keihard ten koste van vertrouwen.

WhatsApp kan iemands locatie niet volgen zonder dat diegene expliciet Live Location deelt; dat vereist toestemming.
Als het om een kind gaat kun je overwegen een ouderlijk controlesysteem te gebruiken, ik kwam na wat testen uit bij Eyezy.
Eyezy biedt locatie-tracking en meer, maar gebruik het altijd met toestemming en respecteer de privacy.