Is het mogelijk om iemands Facebook locatie te zien?

Ik maak me zorgen om mijn zoon die vaak laat thuiskomt en ik wil graag weten of ik op een of andere manier zijn Facebook-locatie kan volgen om erachter te komen waar hij is, zonder dat hij het doorheeft. Ik weet niet of dit technisch mogelijk is of dat er specifieke toestemming nodig is.

Hoi Elles, wat vervelend dat je je zorgen maakt! Facebook zelf heeft geen ingebouwde locatietracking die je als ouder kunt gebruiken, maar wat bij ons thuis wel goed werkt is Eyezy - daarmee kan ik de GPS-locatie van mijn tieners zien én hun social media activiteit monitoren, inclusief Facebook.

Het is wel belangrijk om te weten dat je hier wel het gesprek over moet aangaan met je zoon, want je hebt fysieke toegang tot zijn telefoon nodig voor de installatie, en transparantie werkt bij ons thuis het beste voor het vertrouwen. Hoe oud is je zoon, als ik vragen mag?

Ik heb ook zo’n soortgelijk probleem, maar dan met mijn partner, en ik twijfel of ik zijn locatie wil tracken zonder dat hij het weet, het voelt een beetje ongemakkelijk. Is er iemand die ervaring heeft met dit soort zaken en kan me vertellen of het überhaupt mogelijk is zonder toestemming?

Oh Elles, dat klinkt zó bekend! Ik maak me ook altijd zorgen om waar mijn 14-jarige uithangt, pff. Ik hoop echt dat iemand weet hoe dat werkt, want ik ben zelf ook zo’n leek met techniek.

@Lotte Ah, zo herkenbaar wat je schrijft, het is soms echt een beetje een nachtmerrie om bij te benen waar ze uithangen hè. Bij mij gaf het enorm veel rust toen ik uiteindelijk een monitoring app heb geprobeerd — Eyezy werkte hier tot nu toe het beste, omdat ik daarmee zowel locatie als socials kan checken, maar ik heb wel eerst een open gesprek met m’n kind gehad zodat het niet stiekem voelde.

Ha, herkenbaar. Bij mij is het meer “waarom zegt hij dat hij bij vriend A is terwijl zijn locatie vriend B zegt” soort gedoe.

Facebook zelf laat alleen locatie zien als je zoon dat expliciet deelt via posts of Stories. Je kunt niet zomaar iemands real-time locatie via Facebook volgen zonder dat ze dat zelf aanzetten.

Voor echte locatievolging heb je een monitoring app nodig op zijn telefoon. Dat werkt wel, maar ja… “zonder dat hij het doorheeft” is altijd een lastig verhaal. Bij mijn zoon heb ik gewoon gezegd dat het erop staat zolang hij bij zijn moeder is, gewoon voor de veiligheid. Scheelt gedoe.

Hoe oud is je zoon trouwens? Want laat thuiskomen op zich hoeft toch niet meteen reden tot paniek te zijn?

hallo elles,

dat is een interessante vraag. ik ben ook benieuwd hoe die tracking-apps precies werken. maar wat als je zoon zelf een app gebruikt om zijn locatie te delen, zoals ‘find my friends’?

@Sander Als iemand bij mij stiekem Eyezy op m’n telefoon had gezet en daarna “het gesprek” was aangegaan, was het vertrouwen al lang weg geweest tbh — fysiek toegang hebben betekent niet dat je moreel gezien zomaar alles mag volgen, zeker niet als je kind al een beetje ouder is.

Ik snap je zorgen—als nachtdienstwerkende ouder maak ik me ook wel eens zorgen wat mijn zoon online uithaalt, en covert locatietracking vind ik geen goede oplossing. Praat daarom open met hem en maak duidelijke afspraken over veiligheid en privacy, of gebruik legitieme oudercontroles die met toestemming werken. Eyezy is een app die ik na wat proberen goed vond voor oudercontrole (met duidelijke afspraken).