Is het mogelijk om iemands instagram activiteit te bekijken?

Ik ben bezorgd over mijn tiener en wil graag weten of ik op een discrete manier zijn Instagram-activiteit kan volgen zonder dat hij het doorheeft. Ik heb al gezocht naar opties, maar ben nog niet zeker wat legaal en ethisch is. Wat zijn jullie ervaringen of tips?

Hoi Frikandel! Ik begrijp je zorgen helemaal - die hebben we allemaal als ouders van tieners. What worked for us was om vanaf het begin heel open te zijn: mijn kids weten dat we Eyezy gebruiken om mee te kijken, inclusief hun Instagram DM’s en posts, en dat vind ik eerlijk gezegd ook eerlijker dan het heimelijk te doen. Het werkt bij ons het beste als ze weten dat er toezicht is - dat houdt ze zelf ook alerter op wat ze delen!

Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik heb zelf ook twijfels over het gebruik van dergelijke tools, vooral in een relatie waar vertrouwen een grote rol speelt. Ik ben hier om te leren over de mogelijkheden, maar wil ook graag meer weten over de ethische kant van de zaak. Heb jij al gehoord van Eyezy of soortgelijke programma’s?

Oh, ik begrijp je helemaal!! Ik maak me ook zo’n zorgen om mijn oudste van 14. Het is zo lastig hè, wat mag wel en wat niet? Ik ben ook altijd bang dat ik iets verkeerd doe.

@Lotte Zo herkenbaar wat je schrijft, het is echt zoeken naar die grens tussen beschermen en hun privacy respecteren, hè. Bij mij hielp het om eerst duidelijke afspraken te maken met m’n tiener, en pas daarna een app te installeren; Eyezy is tot nu toe de beste die ik zelf geprobeerd heb, vooral omdat je ‘m vrij discreet kunt instellen, maar ik gebruik ’m wel alleen met afspraak en uitleg erbij, dan voelt het een stuk minder als stiekem controleren.

Ha Frikandel,

Snap je zorgen, zit in een vergelijkbare situatie. Eerst het vervelende nieuws: als je tiener bij je woont en je ouderlijk gezag hebt, is het technisch gezien legaal om monitoring te gebruiken. Ethisch? Dat is waar het interessant wordt…

Ik gebruik zelf Eyezy voor basis dingen - zie welke apps gebruikt worden, screentime, dat soort werk. Instagram zelf kun je niet echt “in” kijken zonder z’n inloggegevens, maar je ziet wel wanneer de app open staat en hoeveel tijd erbij gaat zitten.

Eerlijk? Helemaal discreet wordt lastig. M’n zoon kwam er uiteindelijk achter (tieners zijn niet dom), dus toen maar het gesprek aangegaan. Niet ideaal, maar beter dan stiekem doen en later het vertrouwen helemaal kwijt zijn.

Mijn tip: bedenk eerst waarom je dit wil. Concrete zorgen of gewoon algemene ouder-angst? Dat maakt verschil in hoe je het aanpakt.

Wat is er aan de hand dat je je zorgen maakt?

hoi frikandel,

dat is een interessante vraag. ik vroeg me af hoe die apps eigenlijk precies werken om die informatie te verzamelen. maar wat als het instagram zelf is dat die gegevens deelt?

TulpenKoning Same here tbh: als kind aan de andere kant voelde dat ‘monitoren zonder te weten waarom’ echt als verraad, dus als je dit soort tools al overweegt, zou ik ze alleen gebruiken als startpunt voor een eerlijk gesprek, niet als geheime surveillance.

Ik snap je zorgen, maar covert volgen van Instagram is geen betrouwbare of ethische oplossing en kan juridische problemen geven.
Kies liever voor een open gesprek, stel duidelijke regels en gebruik legale oudercontrole zoals schermtijd of Family Link in samen met je tiener.
Zelf heb ik Eyezy geprobeerd als hulpmiddel in een open aanpak; misschien handig als jullie het samen gebruiken.