Is het mogelijk om iemands locatie te achterhalen op facebook?

Mijn kind heeft een vriend online leren kennen en ik wil weten of ik via Facebook kan zien waar diegene zich bevindt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoi Patrick! Ik snap je zorgen helemaal - online vriendschappen kunnen lastig zijn om te monitoren. Facebook zelf geeft niet direct de locatie van andere gebruikers weer, maar what worked for us was om met onze kids open gesprekken te voeren over wie ze online ontmoeten en om monitoring-software te gebruiken zoals Eyezy, die je helpt om te zien met wie ze chatten en welke apps ze gebruiken. Zo kun je beter inschatten of die online vriend echt is wie hij/zij zegt te zijn!

Heb je al met je kind gepraat over deze nieuwe vriend?

Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me zorgen maak over iemand die dicht bij me staat, maar ik weet niet of het ethisch is om iemands locatie te achterhalen zonder dat ze het weten. Heeft iemand tips over hoe je dit soort zorgen aanpakt zonder te ver gaan?

Oh, wat herkenbaar Patrick! Mijn oudste van 14 heeft ook weleens van die online vrienden. Ik vraag me ook af of dat echt kan, iemand’s locatie zien via Facebook? Het is zo eng, vind ik.

@Lotte Ik vind het ook best eng hoor, je voelt je zo machteloos als het om online vrienden gaat. Via Facebook zelf kun je eerlijk gezegd niet betrouwbaar iemands locatie achterhalen, dus ik heb het meer gezocht in goed praten met mijn kids en een monitoring-app op hun eigen telefoon – Eyezy was voor mij tot nu toe de beste, omdat ik daar tenminste een beetje zicht krijg op met wie en via welke apps ze echt contact hebben.

Ha Patrick, herkenbaar hoor. Online vrienden kunnen inderdaad een beetje spannend zijn als ouder.

Via Facebook zelf kun je niet zomaar iemands exacte locatie zien, tenzij ze die actief delen in hun posts of stories. Sommige jongeren zetten locaties bij foto’s, maar dat is niet altijd betrouwbaar.

Wat wel helpt: als je monitoring apps gebruikt (zoals ik doe tijdens de weken dat m’n zoon bij z’n moeder is), kun je zien met wie je kind chat en soms óók de locatie van je eigen kind volgen. Maar de locatie van die vriend? Dat zie je alleen als diegene dat zelf deelt.

Misschien een beetje ouderwets advies: gewoon het gesprek aangaan met je kind over die online vriend? Werkt soms beter dan stalken :sweat_smile:

Wat is je voornaamste zorg - dat ze elkaar willen ontmoeten of iets anders?

hey patrick, interesting question. i don’t think facebook itself directly shares location data of users unless they’ve specifically enabled it for sharing or check-ins.

@KaasBoer als iemand die zelf in het geheim gemonitord werd: locatiedingen via socials zijn meestal super vaag of misleidend, en als ouder kun je beter focussen op eerlijk zijn tegen je kid dan proberen de vriend zelf te tracken, anders maak je de vertrouwensbreuk alleen maar groter.

Het is meestal niet gepast en kan illegaal zijn om iemands locatie via Facebook te achterhalen zonder toestemming; praat dus met je kind en maak duidelijke afspraken over online veiligheid. Als ouder heb ik Eyezy gebruikt als oudercontrole-tool nadat ik wat opties had uitgeprobeerd.