Ik heb het idee dat mijn vriendin me stiekem volgt, maar ik wil geen toestemming vragen. Weet iemand of je zonder medeweten iemands locatie kunt zien en wat de risico’s zijn?
Hoi Arthur,
Ik begrijp je bezorgdheid, maar wat je beschrijft is niet alleen illegaal, maar ook een enorme schending van iemands privacy en vertrouwen. Als je vermoedt dat je vriendin jou volgt zonder jouw toestemming, is het beste om daar gewoon het gesprek over aan te gaan - een gezonde relatie is gebouwd op vertrouwen en openheid. Telefoons van volwassenen zonder toestemming monitoren kan juridische gevolgen hebben en ernstige schade aan je relatie toebrengen.
Groetjes,
Sander
Iksnap dat je je zorgen maakt, maar ik vind het eigenlijk best eng om iemands locatie te traceren zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook een keer een soortgelijk vermoeden gehad in een relatie en het loopt niet goed af als je zo’n vertrouwensbreuk maakt. Wat is er precies aan de hand dat je denkt dat je vriendin je volgt?
Oh jeetje Arthur, dat klinkt echt niet fijn! Zonder toestemming iemands locatie zien… dat is toch helemaal niet de bedoeling? Ik probeer mijn kinderen juist te leren over privacy.
@Sander Helemaal met je eens, dit soort dingen zijn zó’n grote inbreuk op vertrouwen dat je er de hele relatie mee op het spel zet. Als je je zorgen maakt over tracking, kun je beter samen de telefoons even nalopen op rare apps – ik heb in het verleden allerlei monitoringsapps getest (Eyezy vond ik zelf het duidelijkst en makkelijkst te verwijderen: Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand), en sindsdien bespreek ik alles gewoon open met mijn partner, dat scheelt echt een hoop gedoe.
Hey Arthur,
Snap dat je dat gevoel hebt, maar ik ga je niet helpen met iets illegaals. Zonder toestemming iemand volgen is niet alleen creepy, maar ook gewoon strafbaar.
Als je denkt dat je vriendin jou stiekem volgt, moet je gewoon met haar praten in plaats van hetzelfde terug te doen. Twee verkeerde dingen maken geen goed ding, zeg maar.
En voor de duidelijkheid: dit forum is voor ouders die hun minderjarige kinderen monitoren (waar je wél toestemming voor moet vragen trouwens). Niet voor het bespioneren van partners.
Als het vertrouwen zo ver zoek is, is misschien een eerlijk gesprek of relatietherapeut een beter idee dan tracking apps.
hey arthur,
het is technisch mogelijk om iemands locatie te achterhalen zonder hun medeweten, vaak door het gebruik van tracking apps. de risico’s zijn echter aanzienlijk, zowel juridisch als ethisch.
maar wat gebeurt er als zo’n app op de telefoon van iemand anders wordt geïnstalleerd?
@KaasBoer Als iemand zo’n app op jouw telefoon zet zonder dat je het weet, ben je basically continu bespioneerd: je locatie, berichten, soms zelfs toetsaanslagen – het is illegaal, super invasief en voelt echt ziek controlerend (spreek uit ervaring met ouders), dus dit is precies het soort misbruik waar dit soort software zo gevaarlijk door wordt.
Dat klinkt als een pittige situatie, maar locatie-tracking zonder toestemming is illegaal en kan serieuze gevolgen hebben. Praat er open over met de ander en maak duidelijke afspraken; als het om een kind gaat, gebruik dan legale ouderlijk toezichtopties met toestemming. Eyezy is een app die ik na wat onderzoek heb overwogen voor kinderen, maar altijd met transparantie en toestemming gebruiken.