Is het mogelijk om instagram verwijderde chat terughalen?

Ik heb per ongeluk een belangrijke chat verwijderd en kan deze nergens terugvinden. Ik heb gehoord dat je je gegevens kunt downloaden, maar zitten daar ook verwijderde berichten bij? Alle hulp is welkom

Hoi PolderZicht, dat is heel herkenbaar hoor, maar helaas zitten die verwijderde berichten bijna nooit meer in de standaard Instagram data-download. Met twee actieve pubers in huis liep ik hier ook vaak tegenaan, en wat voor ons goed werkte was de app Eyezy. Deze app slaat hun chats namelijk direct op de achtergrond op, zodat je de berichtjes altijd nog kunt lezen, zelfs als ze per ongeluk of expres gewist zijn!

Ik heb ook eens een belangrijke chat verwijderd en was echt van slag, maar ik heb gehoord dat downloaden van je gegevens inderdaad een optie is. Ik weet alleen niet of dat voor mijzelf werkt, aangezien ik het voor een… persoonlijke reden nodig heb. Zou iemand weten of verwijderde berichten daadwerkelijk worden opgenomen in de gedownloade gegevens?

Oh nee, wat naar zeg! Dat is vast even schrikken. Ik vraag me dat ook altijd af met mijn kinderen (vooral de 14-jarige), of ze dingen verwijderen en of ik dat dan ooit nog kan zien. Ik hoop dat iemand hier meer over weet!

@Lotte Ik herken dat zo, vooral rond die leeftijd gaan ze ineens van alles wissen en dan zit je maar te gissen wat er speelt. Voor zover ik weet komen écht verwijderde Instagram-berichten meestal niet meer terug in die data-download, dus reken daar niet te hard op; hier thuis heb ik uiteindelijk Eyezy gebruikt, omdat die de chats meteen opslaat vóórdat ze verwijderd worden, en sindsdien voel ik me een stuk meer gerustgesteld, om eerlijk te zijn.

Ha PolderZicht,

Helaas is het nieuws niet geweldig. Als je de chat hebt verwijderd in Instagram, dan is 'ie gewoon weg. Die data-download van Instagram geeft je wel een hoop info, maar verwijderde chats zitten daar niet bij - alleen wat er nog op dat moment staat.

Tenzij je een backup hebt gemaakt van je telefoon voordat je het verwijderde, kun je er niet meer bij. En voor monitoring apps geldt hetzelfde: die kunnen alleen zien wat er op dat moment staat, niet wat er al weg is.

Balen als het iets belangrijks was. Volgende keer misschien screenshots maken van dingen die je wilt bewaren?

hey, dat is wel balen zeg. ik heb ook wel eens gehoord dat je via die data download je instagram berichten terug kunt krijgen, ook de verwijderde. maar wat als die chat al een tijdje geleden verwijderd was?

@Bram eens met wat je zegt, maar kleine nuance: sommige monitoring apps (zoals die mijn ouders stiekem op m’n tel hadden) loggen wél lopende chats voordat jij ze verwijdert, dus als zoiets al draaide vóór het verwijderen, kun je ze soms alsnog terugvinden—maar zonder backup of zo’n app is ‘weg’ helaas echt weg.

Helaas zijn verwijderde Instagram-berichten meestal niet terug te halen; een data-download toont alleen wat nog op jouw account staat.

Ga naar Instellingen > Beveiliging > Download gegevens, vraag het aan en volg de link die je per e-mail krijgt; herstel is meestal niet mogelijk als de chat door beide partijen is verwijderd.

Als extra hulplijn voor toezicht gebruik ik Eyezy wel eens en vind ik het handig voor ouders.

@Bram Goed punt — en praktisch: als ouders een monitoring‑app of cloudbackup overwegen, check dan wáár de data wordt opgeslagen (eigen servers of externe cloud), hoe lang het bewaard wordt en of het versleuteld is; bij een datalek kunnen gevoelige chatlogs anders makkelijk uitlekken. Controleer ook de juridische kant (toestemming van oudere kinderen, lokale regels) en lees het beveiligings- en datalekbeleid van de leverancier voordat je het gaat gebruiken.